چرا از آیزاک آسیموف نقل قول کردیم؟
چرا از آیزاک آسیموف نقل قول کردیم؟

سعی شده در چند خط شخصیت ایشان معرفی شود تا اهمیت سخت ایشان مشخص شود.



چرا از "آیزاک آسیموف " نقل قول آورده ایم؟
بیشتر مردم وقتی جمله ای را می‌بینند که هم راستا با اهداف و عقایدشان است، بدون اینکه بدانند این جمله را چه کسی نقل کرده است، از آن استفاده می‌کنند و فرض را بر این می‌گذارند که حتما حکیم بزرگی بوده است و مهم این است که این جمله می‌تواند مقصود من را در این مضمون را بیان کند و در عین حال می‌توانم به راحتی کار خود را حکیمانه جلوه دهیم. اما ما این روش را دوست نداریم و فکر می‌کنیم باید کمی بیشتر بر روی حرکات و حرف هایمان فکر کنیم. در این مطب می‌خواهیم به عنوان نمونه توضیح دهیم که چرا از آیزاک آسیموف نقل قول آورده ایم و مقدمه‌ای برای آشنایی بیشتر با این شخصیت مهم ایجاد کنیم.

در زیر برای آشنایی با ایشان شرح کوتاهی نوشته شده است.

با اینکه در رشته بیوشیمی از دانشگاه کلمبیا فارغ التحصیل شد و عضو هیئت علمی و استاد تمام دانشگاه بستون بود، بیشتر او را نویسنده بزرگ داستان های علمی تخیلی می‌دانیم.در طول زندگی اش بیشتر به نویسندگی پرداخت  و 72 سال عمر کرد. هر روز ساعت شش صبح بدون کوک کردن ساعت شماته ایش از خواب بر می‌خواست و تا ده شب در پشت میز کار خود مشغول نوشتن بود. او که جایزه استاد بزرگ نویسندگی را در کارنامه خود دارد تواسنت  واژه روباتیک را در زبان انگلیسی ابداع کند و چهار قانون برای ربات‌های پوزیترونی خود تدوین کند که به قوانین رباتیک آسیموف مشهور شدند. قوانینی که در آثار آسیموف (و حتی بسیاری از آثار دیگر یا حتی گاهی در صنعت) همه ربات‌ها ملزم به رعایت آن هستند:

  1. یک ربات نباید به بشریت آسیب بزند.
  2. یک ربات نباید با ارتکاب عملی یا خودداری از انجام عملی باعث آسیب‌دیدن یک انسان شود مگر اینکه قانون اول نقض شود.
  3. یک ربات باید از فرمانهای انسان‌ها تبعیت کند مگر اینکه آن فرمانها در تعارض با قانون دوم باشد.
  4. تا هنگامی که قانون اول، دوم یا سوم زیرپا گذاشته نشده‌است ربات باید وجود خود را حفظ کرده و در بقای خود بکوشد.

او در سال 1964 در افتتاحیه نمایشگاه نیویورک مقاله ای را نوشت و موارد زیر را برای سال 2014 یعنی 50 سال بعد، پیش بینی کرد:

  • ارتباطات، صوتی - تصویری خواهد شد و با استفاده از تلفن علاوه بر صدای طرف دیگر، می‌توان تصویر او را نیز دید.
  • برقراری تماس مستقیم تلفنی با هر نقطه‌ای در جهان، حتی مرکز هواشناسی در قطب جنوب، میسر خواهد شد.
  • ربات‌ها در سال ۲۰۱۴ نه عمومیت خواهند یافت و نه کارشان عالی خواهد بود، ولی وجود خواهند داشت.
  • صفحات قابل آویختن به دیوار جای تلویزیون‌های معمولی را خواهند گرفت ولی مکعب‌های شفاف که امکان دیدن تصویر به شکل سه بعدی را فراهم خواهد کرد به مرور عرضه خواهند شد.
  • مکالمه و تماس با کره ماه دیگر چندان دشوار نخواهد بود.
  • وسایلی برای آشپزخانه طراحی و ساخته خواهند شد که «غذاهای آماده» را مهیا خواهند کرد، آب را گرم کرده و با آن قهوه درست خواهند کرد.
  • حداقل یک یا دو مورد گیاه آزمایشگاهی که از انرژی نهفته در ستاره‌ها تغذیه می‌کنند وجود خواهد داشت.
  • برای ساختن خودروهایی که توسط یک ربات هدایت خواهند شد، تلاش‌های زیادی صورت خواهد گرفت.
  • تمام جمعیت جهان به طور یکسان و کامل از تمام وسایل و تکنولوژی جدید در آینده بهره‌مند نخواهند شد. درصد بیشتری به نسبت امروزه از به‌کارگیری این وسایل محروم خواهند بود. هر چند از نظر امکانات مادی زندگی آنها ممکن است به نسبت امروز وضعیت بهتری داشته باشند ولی از تازه‌ترین امکانات خلق شده توسط تکنولوژی عقب خواهند ماند.

با توجه به موارد ذکر شده، معتقدم باید به اندبشه هایش احترام گذاشته شود و پیشنهاد می‌دهم نقل قولی که از ایشان در مورد آموختن آورده شده است را دوباره بخوانید و اینبار سعی کنید کمی در مورد آن بیاندیشید. ما نیز بر همین اساس سایت all41.ir پدید آوردیم تا کمک کند به هرکس که دوست دارد بیاموزد. بد نیست اگر وقت دارید با جستویی در اینترنت مطالب بیشتری در باره ی او پیدا کنید.