خروج از برجام، مسئله این است؟!!!
خروج از برجام، مسئله این است؟!!!

به بهانه این موضوع، به صورت خلاصه یک تکنیک تصمیم گیری را در شرایط بحرانی باهم مرور می‌کنیم.



امروز قصد داریم در "دیدگاه" به بهانه مسئله برجام! یک مسئله به ظاهر سیاسی رو از دیدگاه غیر سیاسی بررسی کنیم و یک راهکار مهم را با هم مرور کنیم.
در شرایط  فعلی همگی از اقدامات دولت روحانی ناامید و خشمگین هستیم، اما چه کار هایی میتوان انجام داد؟
1- خشم خود را نشان دهیم و متقابل به مثل کنیم و سریع برجام را آتش بزنیم تا حساب کار دستشان بیاید.
واقعیت این است با انجام این کار فقط به صورت موقتی خود را خالی کرده ایم، دستاورد خاصی به دست نمی‌آوریم. حتی ممکن است اگر این کار را خیلی سریع انجام دهیم، رسانه ها سریعا این ماجرا را پوشش ‌دهند و انقدر افکار عمومی را درگیر خواهند کرد که کسی نمی‌تواند به چیز دیگری فکر کند و شاید از این آب گل آلود، نتوانیم بهره درست را به دست آوریم. حتی اگر امریکا بد عهدی هم کرده باشد، دیگر در آن شلوغی چیزی معلوم نخواهد شد.
2- مثل برنامه ها تلویزیون بشینیم و توضیح دهیم ما خیلی خوبیم و امریکا خیلی بده و هیچ کار دیگری نکنیم.
این راه کار اگر تنها کاری باشد که می‌خواهیم انجام دهیم، هیچ تاثیری را برایمان به همراه ندارد. متاسفانه صدا و سیمای ایران نمی‌داند این حرف ها خوراک خارجی دارند و وقتی آن را برای مردم کشور بیان می‌کنند، بیشتر روی اعصاب مردم راه می‌روند، اما چون به شعور صدا و سیما امیدی نیست، سعی می‌کنیم آن را جدی نگیریم.
اگر این راهکار تنها کاری باشد که انجام می‌دهیم، یعنی یک برخورد منفعلانه، به زودی همه چیز را از دست خواهیم داد و عنان کار از دستمان خواهد رفت.
3- انتقام ولرم!
یک دیالوگ معروف در فیلم kill bill بود که شاید باید آن را زیاد با خود تکرار کنیم! "انتقام غذایی است که باید سرد سرو شود." اگر صبر کنیم، ابعاد ماجرا هم برای ما و هم برای دیگران بهتر روشن خواهد شد! اما چقدر صبر کنیم؟ بگذارید دیالوگ بالا را اینگونه اصلاح کنم: "انتقام غذایی است که باید ولرم سرو شود." یعنی نه باید انقدر صبر کنیم که سرد شود و از دهن بیافتد و نه انقدر عجله کنیم که دهنمان بسوزد. اگر کمی فعالانه صبر کنیم، می‌توانیم افکار عمومی جهانی را به سمت خود جلب کنیم تا بعدا بتوانیم از آن بهتر استفاده کنیم. با بقیه طرفین مذاکره کنیم تا ببینیم منفعت ما در چیست؟ و در آخر بهترین کار را در زمان حال انجام دهیم. ممکن است ما مسیری را پیموده باشیم که اشتباه است، پس شاید باید برگشت. یا ممکن است منفعت ما در ادامه مسیر باشد. بهترین انتخاب در امروز فارغ از اتفاقات و انتخاب های دیروز کلید اصلی موفقیت است.

سعی کنید در مسائل روز مرّه روش "انتقام ولرم" را تمرین کنید و با صبر کردن های فعالانه، مهارت کافی را در این تکنیک به دست آورید.

پی نوشت: این که ما به مسئولین و دولت محترم اعتماد داشته باشیم تا بهترین تصمیم امروز کشور را بگیرند و آیا می‌گیرند؟!!! آن بحث دیگری است که در این مقال نمی‌گنجد. خدا به آنها و به ما کمک کند. انشاء الله