عزت نفس
عزت نفس

در این مطلب شاخص عزت نفس را در تست ای کیو بارن بررسی می‌کنیم



عزت نفس

تعریف علمی

در تعریف عزت نفس یا Self Regardآمده است؛ توانایی آگاه بودن از ادراک خود، پذیرش خود و احترام به خود. شایستگی عزت نفس در آزمون EQ نشان می دهد افراد چقدر خود واقعی شان را دوست دارند. چه میزان برای خود احترام قائلند. این معیار با معیارهایی نظیر خودشکوفایی، خوش بینی و شادکامی در این آزمون رابطه دارد.
به زبان ساده عزت نفس نشان می دهد که ما تا چه حد احساس خوبی در مورد خودمان داریم. واژه نامه وبستر (۱۹۹۳)، عزت نفس را "ملاحظه خود و یا علائق خود" تعریف می نماید. "اعتماد و رضایت فرد از خود : احترام به خود ".
فردی که از عزت نفس مطلوبی برخوردار است، احساس تکامل می نماید و از وجود خودش کاملاً رضایتمند است. در نقطه مقابل فردی که میزان عزت نفس وی به سمت نامطلوب میل می کند از احساس هایی نظیر عدم کفایت فردی و پایین تر بودن از دیگران رنج می برد.
در مدیریت نیروی انسانی بهتر است بدانیم که :
ورود افرادی که از عزت نفس کافی برخوردار نیستند، در سازمان ایجاد ناهنجاری کرده و می تواند جو سازمان را تخریب نماید.
اندازه و میزان عزت نفس در کارکنان و مدیران برای شغل های مختلف با هم فرق دارد. در هنگام استخدام و یا ارتقاء و جابجائی شغلی باید به میزان عزت نفس در فرد دقت کافی نمود. برای جلوگیری از بروز تبعات و مشکلات قابل پیش بینی در انتصاب و یا جابجائی شغلی، بهتر است مفهوم عزت نفس را بهتر بشناسیم.
فردی که احساسِ فقدان و یا کمبود عزت نفس دارد، به احتمال زیاد در محیط کار دچار عدم قطعیت و یقین شده و به احتمال زیاد، تبدیل به موجودی بی اراده و ضعیف می شود. از طرف دیگر فردی که میزان عزت نفس وی بالاست، برای خود احترام قائل بوده و احتمال بروز رفتار شایسته در وی بیشتر می شود.
تأثیر عزت نفس در مدیریت سازمان
كاركنان در مورد خود قضاوتهايي دارند كه براي سازمان دارای پيامدهای مهمی است .در يك نگرش كلی ، عزت نفس يك ارزيابی كلی از ارزش خويش است . ارزيابي از ارزش خود، ميزان آگاهی افراد از توانايی اهميت و ارزشمند بودن خويش براساس تجربيات گذشته است. با يك نگرش ديگر، عزت نفس كاری ، سطح خودآگاهی شخص را برای انجام وظايف خاص - در آينده - نشان می دهد. افراد برای وظايفی كه غالبا انجام می دهند (مثلا رانندگی اتومبيل ) يا وظايفی كه برای زندگی آنان دارای اهميت است سطوح مختلفی از عزت نفس را به دست می آورند.كاركنانی كه دارای عزت نفس كاری بالايی هستند، در مقايسه با افرادی كه عزت نفس كاری كمتری دارند، معمولا بهتر كار می كنند و از شغلشان راضی ترند. اين تفاوت حائز اهميت است، زيرا افرادی كه در انجام يك كار، مدام بازخورد منفی دريافت می كنند، هرگز اين تصور را نخواهند داشت كه برای انجام آن دارای كارايی هستند.
افرادی كه دارای عزت نفس بالا هستند، توانايی خود را بالا ارزيابی می كنند لذا اطمينان دارند كه وقتي تصميم به انجام كاری بگيرند، احتمالا موفق خواهند شد. ازسوی ديگر، كاركنان دارای عزت نفس كم، توانايی خود را كم می دانند. بنابراين ، برای خود موفقيت كمتری پيش بينی می كنند و فعاليتهای خود را محدود می كنند. درنتيجه، سطح عزت نفس كاری فرد نقش مهمی را در كارآيی شغلی و اثر بخشی سازمانی ايفا می كند.
افرادی كه دارای عزت نفس سازمانی بالايی هستند، نوعاً خود را مهم، معنی دار و ارزشمند می دانند. اينگونه افراد عميقاً اعتقاد دارند كه عضو مهمی از سازمان خود به شمار می روند. تحقيقات اخير نشان مي دهد كه اين سيستم اعتقاد شخصي، داراي تبعات مهم سازماني است. كاركناني كه داراي عزت نفس سازماني بالا هستند، به طور متوسط، اثربخشتر از كاركنانی هستند كه عزت نفس سازمانی كمتری دارند چراكه بهتر كار می كنند، در مورد كارفرمای خود نگرش مساعدتری دارند و كمتر به رهاكردن كار خود می انديشند. علاوه بر اين، به طور داوطلبانه رفتارهای سازنده بيشتری دارند و برای ارتقای عملكرد خود بيشتر تلاش می كنند.
 

چگونه می توان هوش هیجانی خود را سنجید؟

با استفاده از آزمون EQ می توانید به راحتی خود را در این زمینه محک بزنید.

شما میتوانید بقیه شاخص ها را از اینجا مطالعه کنید.