خوش بینی
خوش بینی

در این مطلب این ویژگی را در تست ای کیو بارن توضیح داده و تاثیر آن را در سازمان بررسی می‌کنیم



خوش بینی


تعریف علمی
خوش بینی (Optimism)، مهارتی مبتنی بر انتظارات مثبت است که دیدگاه ما را نسبت به بهبود وضعیت آینده، محکم و خوش بین نگاه می دارد. به بیانی دیگر خوش بینی: توانایی زیرکانه نگاه کردن به زندگی و تقویت نگرشهای مثبت، حتی در صورت بروز بدبختی و احساسات منفی.
افراد خوش بین باور دارند که وقایع خوب فراوانند و درازمدت هستند. وقایع بد محدود و موقتی یا گذرا هستند. حتی اگر راه حل یک مسأله کشف نگردد، آنها مطمئن هستند که بالاخره راه حل مزبور در جایی نهفته است و حداقل آنها می توانند تا حدی به کنترل این مشکل همت کنند.
واژه نامه وبستر، خوش بینی را اینگونه تعریف کرده است: "اصول یا ایده هایی که نشان می دهند واقعیت، اساساً خوب است یا این که تا حدی که بتوان تصور کرد، مطلوب به نظر می رسد؛ یا عبارت است از تمایل نسبت به مطلوب ترین ساختار در برابر کنش ها و اتفاقات؛ به حداقل رسانیدن جنبه ها، شرایط، و احتمالات مغایر، یا پیش بینی بهترین پی آمدهای ممکن. "
بار – آن، خوش بینی را این چنین تعریف می کند: "توانایی ملاحظه ی جنبه روشنتر زندگی و حفظ نگرش های مثبت، حتی در رویاروئی با مخالفت ها. خوش بینی، مقیاس امید را در رویکرد افراد و توسل آنها به زندگی شان، مورد فرض قرار می دهد. زندگی روزانه، خودش یک رویکرد مثبت محسوب می شود. خوش بینی، متضاد بدبینی است، که نشانه ای شایع از افسردگی می باشد".(هوش هیجانی و رهبری سازمانی – مارسیا هاگس و دیگران – علی محمد گودرزی – مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی).
در مدیریت نیروی انسانی بهتر است بدانیم که :
وقتی به رویدادها با نگرشی مثبت نگاه می کنیم، بدین معناست که خوش بینانه عمل می کنیم، و باور داریم که آنها همیشگی هستند. سلیگمن بیان کرده است که : "خوش بین بودن، افسردگی کمتری را در بر می گیرد، سلامت جسمانی بیشتری را همراه دارد، و میزان پیشرفت بالاتری را موجب می شود، شاید هم واقعیت گرایی کمتری را احاطه می کند". حضور افراد خوش بین در سازمان به بهبود محیط کاری و انگیزه کاری کارکنان بسیار کمک می کند و بالعکس حضور افراد بدبین در هر لحظه ای می تواند امید و سرزندگی سازمان را تهدید نماید. یک پژوهش در زمینه هوش هیجانی در سازمان ها نتایجی جالبی در پی داشته است :
"خوش بینی، نوعی شایستگی هیجانی است که منجر به بروز تولیدات روزافزون می شود. مدیران فروش جدید در مت لایف(Met Life)، که در آزمون " خوش بینی آموخته شده" نمرات بالایی را کسب کرده بودند، در طول اولین سال و دومین سال کار خود، ۳۷ درصد بیشتر اقدام به فروش بیمه عمر نموده اند و این در مقایسه با اجرای همین کار توسط همتایانی می باشد که مشخص شده بود «بدبین» هستند.
توجه به خوش بینی در برخی از شغلها و پست های سازمانی می تواند اهمیت زیادی داشته باشد. مدیران و صاحبان کسب و کار به سادگی و با ابزارهای روانشناسی می توانند میزان و درجه شایستگی خوش بینی را با دقت نسبتاً زیادی در افراد اندازه گیری نمایند تا اثربخشی انتخاب و انتصاب آنها تا میزان بالایی افزایش یابد.
تأثیر خوش بینی در مدیریت سازمان
خوش بينی و اميد از ديگر ويژگی‌های افرادی است كه دارای هوش هيجانی بالايي مي‌باشند. اميد نقش شگفت‌آوری در موفقيت تجاری و مديريتي افراد دارد و زندگي حرفه‌ای هر كس كه به كسب و كار تجاری می‌پردازد به نحو چشمگيری وابسته به ميزان اميد اوست. اميد چشم‌انداز و دورنمايی روشن و پرنوری است كه نشان می‌دهد در نهايت همه چيز به خوبی پيش خواهد رفت.اشنایدر، اميد را اين گونه تعريف مي‌كند: اعتقاد به اين امر كه هدفتان هرچه باشد هم اراده دستيابی به آن را داريد و هم راه آن مقابلتان گشوده است. افراد پراميد كه اميدشان تمامی ندارد وقتی در دستيابی به هدفی مثلاً در انعقاد قرارداد معامله‌ای شكست مي‌خورند بر اين باورند كه سخت تر كار و تلاش كنند و به مجموعه كارهايی می‌انديشند كه می‌توانست سبب موفقيت آنها در معامله مذكور شود و از آنها درس می‌گيرند.
خوش‌بينی نيز همانند اميد اثر بسياری در موفقيت كار تجاری دارد. خوش بينی يعنی كه فرد صبر و انتظار زيادی داشته باشد. انتظاری در اين جهت كه علی رغم وجود موانع و دلسردی ها در مجموع زندگی همه چيز درست خواهد شد. خوش بينی‌ها شكست را رويدادی می بينند كه می‌توانند آن را جبران كنند.
در تحقيقی كه سيلكمن بر روی بازارياب‌های شركت بيمه مت لايف انجام داد مشخص شد كه بازارياب‌هايی كه به طور ذاتی خوش بين هستند در سال اول كار خود به طور متوسط ۳۷ درصد بيشتر از افراد بدبين افراد را بيمه كرده‌اند و رها كردن كار در سال اول در بين افراد بدبين دو برابر افراد خوش بين بوده است. توانايی افراد در شنيدن و پذيرش پاسخ منفی با رويی گشاده در تمام زمينه‌های فروش و بده بستان تجاری توانی سرنوشت ساز است.

چگونه می توان هوش هیجانی خود را سنجید؟

با استفاده از آزمون EQ می توانید به راحتی خود را در این زمینه محک بزنید.

شما میتوانید بقیه شاخص ها را از اینجا مطالعه کنید.