شش تیپ شخصیتی هالند
شش تیپ شخصیتی هالند

در این مقاله شش تیپ شخصیتی هالند را باهم مطالعه کرده و شغل مرتبط با هر دسته را می‌خوانیم.



اگر با نظریه شخصیت شناسی هالند آشنایی ندارید به شما پیشنهاد می‌شود، قبل از مطالعه این یادداشت "در باره نظریه شغلی هالند" را مطالعه کنید.

 

بدون مقدمه باید گفت شش نوع شخصیتی که هالند ، به قرار ذیل می‌باشند:

 

1-‌ واقع‌گرا


 

از خصوصیات افرادی که در این طبقه قرار می‌گیرند، می‌توان جدیت در کار، واقع‌بینی در امور، مهارت‌های مکانیکی، تفکر عملی، قدرت جسمانی، علاقه و هماهنگی در کارها را نام برد. فرد واقع‌بین، چنانچه با مشکلی مواجه شود، راه‌حل‌های عملی برای مشکلات جستجو می‌کند. این افراد بیشتر به مشاغلی که نیازمند مهارت‌های فنی است، روی می‌آورند. این افراد علاقمند به کار با وسایل و ماشین‌ها و بی‌علاقه به فعالیت‌های آموزشی و درمانی هستند. از نظر صفات شخصیتی، این افراد اهل عمل، خودمحور، صرفه‌جو، سرسخت و غیراجتماعی هستند. مشاغل مناسب این افراد عبارتند از مشاغل فنی، کشاورزی و بعضی از مشاغل خدماتی؛

 

 در زیر چند نمونه از مشاغل مناسب این افراد اورده شده است:

مهندسی مکانیک-  ارتش- پالایشگاه- مهندسی ماشین آلات سنگین- آبخیزداری- کشتی سازی- خلبان بالگرد-  صنعت و اقتصاد- حمل و نقل-  صنعت کیف و کفش- تکنیسین (در هر رشته ای)-  صنعت نفت و گاز-  مشاغل با ارتباط ابزار- کارهای هتل و رستوران- مکانیک (در هر رشته ای)-  صنایع مونتاژ آب و برق، مخابرات- تعمیرات و تأسیسات (در هر رشته ای)- سنگ و معدن- تعمیرات در صنعت نساجی- خدمات و صنعت غذا، نان و شیرینی-  صنایع چوب مبلمان سازی- صنعت رنگ و پارچه- تولید چرم- ساخت و تعمیر ماشین آلات- موسیقی- پل سازی- جوشکاری- تربیت بدنی- مشاغل در فراورده های گوشتی، لبنی و شیلات- تراشکار- صنعت کاغذ و چاپ- نوسازی قطعات (قطار، اتوبوس، هواپیما و غیره)-صنعت سرامیک جنگل داری- قالب سازی در هر صنعتی- تکنیسین هواپیما مرتع داری- صنایع دریایی صنعت فولاد- تکنیسین ارتباطات اورژانس تعمیرات فرش- صنایع فلزی راه اندازی تجهیزات- صنعت کشاورزی و دامداری آموزش فن و حرفه- کاردان فنی حفاری مشاغل ایمنی و تجهیزات- کاردان فنی هواپیما

 

 به طور کلی هر نوع شغلی که در ارتباط با اشیاء و ابزار باشد و جنبۀ فنی و تکنیکی داشته باشد.

 

2-‌ جستجوگر


 

از خصوصیات بارز افراد این طبقه تفکر، سازمان‌دهی، قدرت و استدلال است. این طبقه از افراد روابط اجتماعی را زیاد دوست ندارند. گاه به رویاپردازی در مورد پیشرفت‌های آینده‌ی خود مبادرت می‌ورزند و از انجام مشاغل پیچیده که نیاز به تفکر دارد، لذت می‌برند. این افراد خلاق، مستقل، پیشرونده، کمرو و محتاط می‌باشند. علاقمند به پژوهش و کارهای علمی در زمینه‌های ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و بی‌علاقه به فعالیت‌های متهورانه(جسورانه و پر ریسک) هستند. این افراد این صفات شخصیتی را دارند: کنجکاو، دقیق، تحلیل‌گر، پیچیده، کناره‌گیر، منتقد و خوددار. مشاغل مناسب این افراد عبارتند از: مشاغل علمی و پژوهشی، پزشکی و برخی از مشاغل مهندسی.

 

 در زیر چند نمونه از مشاغل مناسب این افراد اورده شده است:

پزشک- دامپزشک- پژوهشگر آزاد- فیزیکدان- زمین شناس- روان پزشک- جراح- زیست شناس- روان شناس-شیمیدان- نویسنده مقالات علمی- استاد دانشگاه- داندانپزشک- جامعه شناس- بیولوژیست- ریاضی دان- ستاره شناس- میکروبیولوژیست- داروساز- مهندس نرم افزار کامپیوتر- بیوشیمیست- علوم و فنون هسته ای- علوم (پزشکی/ زیستی/ فیزیکی)- جامعه شناسی-  علوم جغرافیا- مهندسی هوافضا- مهندس (عمران/ الکترونیک/ کشاورزی و ...)- مهندس برق- اقتصاددان- مهندس و برنامه ریز کامپیوتر- مهندس طراح سیستم
 
به طور کلی هر نوع شغلی که به داده ها بپردازد و مستلزم پژوهش و تحقیق مداوم باشد.

 

3. اجتماعی


 

 افرادی که جزء این طبقه هستند، دارای رغبت‌های اجتماعی می‌باشند و نقش معلمی یا روان‌درمانگری را ترجیح می‌دهند. این افراد انسان‌هایی مسئول و بشردوست هستند و قراردادهای اجتماعی را می‌پذیرند. در عین حال از حل عقلانی مسائل گریزانند و از کارهای بدنی و فعالیت‌های سازمان‌یافته خوششان نمی‌آید. این گروه علاقمند به امور آموزشی و درمانی و بی‌علاقه به امور فنی و ماشینی هستند. روحیه همکاری، معاشرتی بودن، شکیبایی، مسئولیت‌پذیری و صمیمیت از جمله صفات شخصیتی این گروه می‌باشد. همچنین مشاغل مناسب این گروه عبارتند از: مشاغل مربوط به تعلیم و تربیت، رفاه اجتماعی و موضوعات اخلاقی.

 

 در زیر چند نمونه از مشاغل مناسب این افراد اورده شده است:

آموزش و پرورش- خدمات روان درمانی- مشاغل مرتبط با روابط عمومی- شغل های مربوط به الهیات/ علوم دینی/ معارف دینی و عرفان مثل روحانی و... - فرویت در سازمان های خیریه و تأمین اجتماعی- خدمات و ارتباطات مردمی- مدیر/ معلم دبستان، مدرسه، دبیرستان و دانشگاه-  مشاور امور اجتماعی و مردمی- علوم تربیتی و آموزشی- پرستار/ درمانگر- مدیر باشگاه و امور جوانان- علوم اجتماعی- مورخ- خدمات اجتماعی- معلم تربیتی و روان شناسی- مشاورۀ امورکار و اشتغال- مدیر کارگزینی و توسعۀ کارکنان- مددکار اجتماعی- مدیر مراکز مراقبت از کودکان- سرپرست و رئیس پلیس- کاردان بهداشت دهان و دندان- کارشناس و مدیر کتاب داری- کارشناس مطالعات خانواده- افسر پلیس- مدیر و برنامه ریز آموزشی- روانشناس صنعتی- مشاور مدیریت- مأمور آگاهی- مربی مهد کودک- روان شناس و مشاور تحصیلی- فیزیوتراپیست- استاد دانشگاه- مشاور شغلی
 
به طور کلی هر نوع شغلی که در ارتباط با مردم است و آموزش، تدریس و رفاه اجتماعی را مدنظر دارد.


4. قراردادی


 

 این عده احترام خاصی برای حفظ قوانین و مقررات قایل‌اند و به خوبی به کنترل خویش قادر می‌باشند. دوستدار نظم و ترتیب بوده و از موقعیت‌های پیچیده گریزانند و به فعالیت‌های جسمانی تن در نمی‌دهند. به امور دفتری، تنظیم اطلاعات نوشتاری و پردازش داده‌ها علاقمندبوده و به بی‌نظمی و امور هنری علاقمند نیستند. صفات شخصیتی این گروه عبارت است از: محتاط، مطیع، منظم، صرفه‌جو، دوراندیش و وظیفه‌شناس. مشاغل مناسب این گروه، مشاغل اداری و منشی‌گری، حسابداری و بایگانی می‌باشد.

 

 در زیر چند نمونه از مشاغل مناسب این افراد اورده شده است:

حسابدار- ثبت و تنظیم داده های اداری (بانک، گمرک، بیمه و ...)- اپراتور-کارشناس حسابداری- تحلیل گر امور مالیاتی- گزارش نویس دادگاه- کارشناس امور اداری- ناظر صورت برداری از موجودی- تکنیسین اسناد پزشکی- معاون شهرداری منطقه- مسئول دفتر- تحویلدار بانک- کارشناس و مشاور مالیاتی- دفترداری در هر صنفی- ثبت سند، شکایات دادخواست ها- کارشناس امور گمرکی- مشاغل در ارتباط با تنظیم بودجه- سرپرست پذیرش مدارک پزشکی- مدیر دفاتر چک کردن مرغوبیت و کیفیت کالا- تحلیل گر بودجه- دفتردار حقوقی/ قضایی- فهرست نویس کتابخانه- اپراتور اطلاعات ثبت احوال-متصدی امور بایگانی- امور ثبتی و دفتری پست و تلگراف- کارشناس امور و بازرس پرواز- نماینده خدمات به مشتریان
 
به طور کلی هر نوع مشاغلی که توجه و دقت به جزئیات و ریزه کاری در داده ها بپردازد.

 

5. تهوری یا جسور


 

افراد نوع تهوری در گویایی بسیار مهارت دارند. ماجراجو و اجتماعی هستند. در فعالیت‌هایشان نقش غالبی بر عهده دارند. در جستجوی قدرت و موقعیت بوده و همواره می‌کوشند تا رهبر باشند و در امور مالی و تجاری نظایر آنها مهارت کسب می‌کنند. علاقمند به فعالیت‌های رهبری، مدیریت، سیاسی و کسب درآمد اقتصادی و بی‌علاقه به امور پژوهشی هستند. ماجراجو، باانرژی، مطمئن به خود، هیجان‌طلب و سلطه‌جو می‌باشند. مشاغل مناسب این گروه عبارت است از: مشاغل مدیریتی، تجارت و فروشندگی.

 

 در زیر چند نمونه از مشاغل مناسب این افراد اورده شده است:

مدیریت بازرگانی- معامله گر- مشاور املاک- واسطه گر- دلال- مدیر امور بانکی- بازاریاب- مشاور مالی و سهام- مدیریت بیمه- رهبری/ ریاست/ سرپرستی در هر صنفی- تجارت- مدیر مراسم و تشریفات- مدیر هتل و رستوران- سیاست مدار- کارشناس علوم سیاسی- کارشناس روابط بین الملل- مأمور خرید و فروش در هر صنفی-دادستان- وکیل- مدیر/ مربی امور جهانگردی- مدیریت منابع انسانی- مدیر تجاری- مدیریت دولتی- کارشناس وزارت کار- مدیر وام و اعتبار- مدیریت اجرایی- مدیر فرودگاه- خرده فروشی- نماینده مردم- مهندس صنایع- کارشناس بازرسی مواد شیمیایی/کشاورزی- رئیس دانشگاه- واسطۀ روابط کارگری- مترجم- مشاور مدیریت در امور کسبی- حسابدار مالیات کارگاه خصوصی- مدیریت خدمات- بازرس بهداشت و امنیت محیط کار- مدیریت شرکت خصوصی- رئیس اتاق بازرگانی- مهمان دار هواپیما- سرپرست منابع آموزشی
 
به طور کلی هر نوع مشاغلی که در ارتباط با مردم است و اهداف سازماندهی، مدیریت و فروشندگی را دارا می باشد.

 

6. هنری


 

 افراد این طبقه در شناسایی و بیان خصوصیات خود مهارت دارند. روابط حسنه‌ای با دیگران برقرار نموده و در عین حال از نظم و ترتیب به دوراند. در روابط خود با دیگران حساس‌اند. کمتر به کنترل خود می‌پردازند و به سادگی در مورد عواطف و احساسات خود گفتگو می‌کنند. این عده به صفات زنانه بیش از صفات مردانه گرایش دارند و به مبارزه با مشکلات محیطی از طریق ارایه‌ی آثار هنری اقدام می‌نمایند. نسبت به انجام فعالیت‌های پیچیده و ابتکاری و هنری علاقمند هستند. از ویژگی‌های شخصیتی عاطفی، ابرازگر، خیال‌پرداز، آرمان‌گرا و استقلال‌طلبی برخوردارند. مشاغل مناسب این گروه عبارت است از: مشاغل هنری، موسیقی، ادبیات، بازیگری و مترجمی.

 

 در زیر چند نمونه از مشاغل مناسب این افراد اورده شده است:

مهندسی معماری/ آرشیتکت- سینما- ادبیات- هنر و موسیقی- طراح تبلیغات- سردبیر مجله و روزنامه- موسیقیدان/ آهنگساز- فیلمنامه نویس- طراح گرافیک (ارتباط تصویری)- کارگردان- خوشنویس- طراح لباس و مد- کارشناس نقاشی- شاعر- طراح صحنه- کارشناس عکاسی- بازیگر- طراح داخلی(پرده، مبلمان، آباژور، کوسن، آشپزخانه و ...)- کارشناس چاپ- خبرنگار- روزنامه نگار- انیمیشن (نقاشی متحرک)- کارشناس مرمت و احیای آثار تاریخی- کارشناس میراث فرهنگی، هنر و موزه- رمان و داستان نویس- ویراستار- کارشناس فرش- مهندس طراح- طراح صنعتی- کارشناس هنرهای سنتی- فیلمبردار و عکاس – طراح بافت و چاپ پارچه/فرش/گلیم و...- طراح مراسم و تدارکات ازدواج- نوازندگی سازهای جهانی و ایرانی-کارشناس صنایع دستی- طراح صفحات وب- مردم شناس- گرافیک رایانه ای- باستان شناس- مترجم زبان های خارجی- کارشناس علوم ارتباطات- ادبیات نمایشی/ نویسنده- روان شناس اجتماعی.
 

به طور کلی هر نوع مشاغلی که در ارتباط با داده ها و اشیاء باشد و جنبۀ خلاقیت و ابتکار و آثار هنری فرد را ارج نهد و به نوعی با طراحی و دیزاین در ارتباط است.

 

 

 

 

به‌طورکلی، نظریه‌ی هالند می‌تواند کاربردهای زیر را داشته باشد:

 

· ارائه‌ی اطلاعات شغلی و حرفه‌ای به ساده‌ترین صورت ممکن به‌طوری که عملا قابل استفاده باشد.

 

· توصیف جریان انتخاب شغل و ارتباط آن با نوع شخصیت فرد.

 

· فراهم آوردن فرصت‌ها و امکاناتی برای خودشناسی و شناخت نیازهای محیطی.

 

البته توجه به کدهای هالند نیز می‌تواند در این زمینه مناسب باشد.


 

اگر در آزمون هالند شرکت نکرده اید، می‌توانید از طریق لینک های زیر خود را محک زده و شغل مناسب خود را بیابید.

 

 

 

پرسشنامه متداول هالند

 

اگر مقدار نمره خود در هر ویژگی را می‌دانید، می‌توانید بدون شرکت در آزمون بالا در این وب سایت  بر اساس کد هالند و نمره تان در هر ویژگی، مطالبی به زبان انگلیسی بخوانید.