در ماه رمضان چگونه درس بخوانم؟
در ماه رمضان چگونه درس بخوانم؟

نحوه مطالعه در ماه رمضان بسیار مهم است. با توجه به اینکه این مطالب در پیام مشاور "یک‌آزمون" برای دوستان همراه بیان شد، تصمیم گرفتیم آن را در اختیار بقیه دوستان هم قرار دهیم.



اول جدول زمان بندی پیشنهادی را برایتان می‌آوریم، اگر خواستید دلایلش را بدانید در ادامه متن دلایل آن توضیح داده شده است.
 

 

4:30 تا 6:30 درس اول (2 ساعت) از دروس سخت و مفهومی 

7:00 تا 9:00 درس دوم (2 ساعت) از دروس سخت و مفهومی

10:00 تا 12:00 درس سوم  (2 ساعت) از دروس آسان

12:30 تا 13:30 درس چهارم (1 ساعت)  مرور، تست زنی 

19:00 تا 20:15 درس چهارم یا دیدن سریال (1 ساعت)  مرور، تست زنی

20:15 تا 21:15 افطاری

21:15 تا 23:15  درس پنجم (2 ساعت) از دروس سخت و مفهومی

 

برای راحتی کار و اینکه زمان زیادی از شما گرفته نشود، نکات را دسته بندی کرده و خلاصه  برایتان می‌گوییم:

1- به دو دلیل؛ به هیچ وجه ساعت خواب شب و روز را عوض نکنید:

اول: بهترین زمان برای خواب 23 تا 5 صبح است.

دوم: اگر عادتتان عوض شود، با توجه به نزدیک زمان زیادی کنکور نمانده، سخت به روال قبل برمی‌گردید که باعث می‌شود سر جلسه کنکور تمرکز لازم را نداشته باشید.

 

2- ساعت خوابمان را اینگونه تنظیم می‌کنیم:

اول: از ساعت یازده شب تا سه و نیم صبح؛ اینگونه در بهترین زمان خواب توانسته ایم حدود چهارساعت را بخوابم و خواب عمیق را تجربه کرده و با کمی تمرین از محاسنش استفاده کنیم.

دوم: بعد از اذان ظهر (حدود ساعت دو) تا یک ساعت و نیم مانده به افطار (یعنی حدود چهار ساعت خواب) با این روش ساعاتی که گرسنگی به سراغ آدم می‌آید و قند خون میافتد را شما خوابیده اید پس نه تنها کسری خوابتان جبران می‌شود؛  بلکه بعد از  مطالعه صبح استراحت کرده اید و دو باره برای درس خواندن آماده می‌شوید.

با این نوع خوابیدن، هشت ساعت خواب شما تکمیل می‌شود،( فقط به مطالب گفته شده در چرخه خواب دقت کنید) و در عین حال ساعات بیداری تقسیم بندی می‌شود و ذهن و بدنتان برای درس خوندن آماده است.

 

3- چون گلوکوز جذب شده از مواد غذایی ( به مطالب گفته شده در رژیم ماه رمضان دقت کنید) حدود 4 تا 8 ساعت برای ما کارایی دارد، پس با توجه به زمان خواب گفته شده در بالا، ما روز را به چهار قسمت تقسیم کرده ایم:

اول: پانزده دقیقه بعد از سحر تا ساعت 9  می‌توانید 4 ساعت مفید دروس سخت و مفهومی را مطالعه کنید.

دوم: از ساعت 10 تا ساعت 13:30 درس آسان تر را انتخاب کنید تا از همه ظرفیت قند خون بتوانید بهره ببرید.

سوم: اگر توان داشتید بعد از بیدار شدن از خواب، پنجاه دقیقه قبل از افطار را به خواندن مطالب آسان و تست زنی بپردازید، مطالبی مثل معارف و... و اگر نداشتید، یک سریال انتخاب کنید و در این زمان ببینید.

چهارم: از یک ساعت بعد از افطار تا ساعت یازده (حدود دو ساعت): حتما در این یک ساعت بعد از افطار، از دیدن سریال ها خودداری کنید و با خانواده معاشرت نمایید. تلویریون دیدن یا بازی با موبایل، استراحت خوبی در این زمان به حساب نمی‌آید. می‌توانید یک سریال را قبل از افطار به سلیقه خود از سینمای خانگی یا از طریق اینترنت و... ببینید.

در ساعات مشخص شده طبق جدول بالا؛ به صورت مفید حدود 10 ساعت می‌توان مطالعه کرد؛ پس نگران چیزی نباشید.

البته ممکن است در ابتدای کار اجرای این روند کمی سخت باشد، اما بعد از چند روز به آن عادت می‌کنید  و می‌توانید از اثرات خوبش استفاده کنید.

 

نکته آخر: بعد از سحر و افطار که از غذاخوردن شما، کمتر از 4 ساعت می‌گذرد، درس های مفهومی و سخت را انتخاب کنید و در بقیه ساعات  به سراغ کتاب های آسان، مرور و جمع بندی، تست زنی و... بروید.