سرفصل دوره

    فصل۱: ایده یابی و رسم نقشه راه

    83 هزار تومان
  • 2

    بداهه درس دادن ممنوع!

    محتوای رایگان
  • همه مدرسین و سخنرانان حرفه ای می‌دانند برای ارائه یک مطلب آموزشی خوب، بهتر است قبل از شروع به  تدریس و ارئه مطالب، موضوعی مناسبی انتخاب کنند؛ به همه ابعاد آن کاملا فکر کنند و بعد از مشخص شدن روند پیش روی خود، برنامه ریزی کنند و در نهایت خود را برای یک ارائه خوب آماده سازند. اکثر مدرسین حرفه ای جزوه و کتابی برای خود آماده می‌کنند و از تدریس بداهه مطالب خود داری می‌کنند. تدریس بداهه یک مطلب مانند این است که بدون اینکه کاملا فکر کرده باشیم و واژگان خود را دقیق و درست انتخاب کرده باشیم به پیش دوستی برویم تا بر سر موضوعی با او بحث کنیم یا اختلافی را با او مطرح سازیم. با اینکه ما دقیقا می‌دانیم موضوع بحث چیست و چه چیزی باعث ناراحتی ما شده است اما ترجیح می‌دهیم برای گرفتن نتیجه ای بهتر، قبل از اقدامی به حرف های خود و... فکر کنیم و با آمادگی کامل در جلسه حاضر شویم. این فکر کردن و آماده سازی برای این نیست که به موضوع واقف و مسلط نیستیم، بلکه می‌خواهیم همه چیز را بگوییم و بهترین نتیجه ممکن را به دست آوریم. می‌شود گفت هرچه دوست‌مان از اهمیت بالایی برخوردار باشد، موضوعات را دقیق تر و کامل تر برسی می‌کنیم. برای تدریس یک مطلب نیز ما باید به مخاطب خود و کاری که قرار است انجام دهیم اهمیت بدهیم؛ بر روی حرف ها و مسائلی که می‌خواهیم با او در میان بگذاریم فکر کنیم تا بیشترین اثرگذاری را داشته باشیم و بتواین به فروش حداکثری محتوای آموزشی خود دست یابیم.  در این جلسه اهمیت این موضوع تا حدودی مشخص می‌شود و هدف بخش اول از فصل اول این دوره آموزشی بیان می‌شود. البته مدرس به صراحت می‌گوید؛ مدرسین حرفه ای که سال ها است به تدریس مشغول اند می‌توانند از دیدن  بخش اول فصل اول صرف نظر کنند هرچند درخواست می‌کند که این عزیزان با صرف وقتی حدود 48 دقیقه محتوای بخش اول را ببینند و به دانش‌جویان مبتدی که به حل تمرین پرداخته اند کمک کنند.
  • 3

    اولین قدم در طراحی یک دوره آموزشی

  • اگر از یک دبیر ریاضیات بپرسیم که می‌خواهد چه چیزی درس دهد، ممکن است با یک لبخند تحقیر آمیز نگاهتان ‌کند و توضیح دهد که می‌خواهد با تدریس ریاضی سال دهم شروع کند و کم کم تا کنکور را درس بدهد و... اما این جواب اصلا جواب کامل و مناسبی نیست. برای تولید یک محتوای آموزشی مناسب با قابلیت فروش حداکثری و درآمد زایی بالا، قبل از هرچیز، پاسخ دادن به این "سوال استراتژیک" بسیار مهم است. بسیاری از افراد با فکر نکردن به پاسخ این سوال یا جواب مناسب ندادن به آن از ابتدای امر مسیر اشتباهی را انتخاب می‌کنند و واضح است که اگر ما از یک مسیر غلط به سوی موفقیت حرکت کنیم به احتمال زیاد هیچ وقت به مقصد موفقیت نخواهیم رسید و طعم پیروزی را حس نخواهیم کرد. از همین رو انتخاب مسیر مناسب مهم ترین بخش از موفقیت هر شرکت، موسسه، سازمان، کار آفرین یا مدرس را مشخص می‌کند. در این درس یاد می‌گیریم: چرا باید قبل از هرچیز به مخاطب خود فکر کنیم، نیازش را بشناسیم و بر اساس مخاطب مورد نظرمان شروع به تولید محتوای آموزشی نماییم. چگونه باید با کفش های مخاطب راه برویم و خود را جای او بگذاریم و وضعیت او را درک کنیم. با این کار می‌توانیم موقعیت او و نقش رقبایمان را بفهمیم و جایگاه مناسبی برای خود و محتوای آموزشی خود تعریف کنیم تا به نیاز آموزشی مخاطب پاسخ درستی بدهیم که او حاضر باشد رقبا را رها کند و به سمت ما بیاید و اینگونه دوره ای جذاب و تاثیر گذار تولید کنیم. در ویدیو درس به صورت ضمنی و مختصر با مفهوم تعیین استراتژی در تولید محتوای آموزشی آشنا شده و به صورت قدم به قدم یاد می‌گیریم با پاسخ گویی به چهار سوال کلیدی مسیر خود را مشخص کنیم و ایده ای مناسب انتخاب نمایم.
  • 4

    آیا ایده ما پولساز است؟

  • اگر بدونیم در ابتدا قرار بود توییتر امروزی یک سایت پاد کست باشد یا اینستاگرام هیچ وقت قرار نبود شکل امروزی خود را داشته باشد؛ با یقین بیشتری می‌خواهیم ایده هایمان را قبل از هرچیز بستجیم و میزان موفقیت شان را ارزیابی کنیم. در این درس با متد جاولین و خصوصیات یک ایده خوب و نقش مخاطب را در شکل گیری ایده آشنا شده و سعی می‌کنیم با تولید محصولات اولیه ایده خود را به شکل نهایی خود برسانیم تا به موفقیت واقعی برسیم. شاید برای همه ما لازم باشد که به ویدیو این جلسه به خوبی دقت کنیم. زیرا اکثر شکست هایی که افراد در کسب و کارهای خود با آن مواجه می‌شوند به خاطر دقت نکردن به مطالب همین جلسه است.  
  • 5

    کشیدن نقشه راه

  • حالا که به خوبی می‌دانیم قرار است دقیقا چه موضوعی را درس دهیم، باید یک مسیر مشخص آموزشی برای خود تدوین کنیم. اما ممکن است فکر کنیم می‌توانیم یک کتاب در مورد آن مبحث خریداری کرده و طبق سر فصل های آن پیش رویم. خرید کتاب و دیدن سرفصل بقیه مدرسین خیلی کمک کننده است اما همه کار نیست. شاید ما باید بر اساس نیاز مشتریان خود که در درس قبل با آن ها مواجه شدیم و به خوبی درک کردیم سرفصل های دوره خود را تعیین کنیم و بر اساس نیازی که از مشتریان خود درک کردیم مطالب را الویت بندی کنیم. نقشه راه به طور کلی با دو هدف کشیده می‌شود که انجام دادن این کار برای اولین بار چالش های خاص خود را دارد که در این جلسه به سادگی به آنها می‌پردازیم.    
  • 6

    خصوصیات یک جلسه آموزشی

  • بعد از کشیدن نقشه  راه نوبت تعریف جلسات است. برای اینکه جلسات خود را درست مشخص کنیم باید مطالبی که قرار است در هر جلسه تدریس شود را بدانیم و هدف خود را از آن جلسه مشخص کنیم سپس بر اساس  ویژگی های بستری که می‌خواهیم از طریق آن تدریس کنیم به تعریف جلسات لازم برای هر نکته بپردازیم. در این جلسه به صورت ساده و روان همه این مطالب خیلی کاربردی وضیح داده خواهد شد.
  • 7

    اصول نام گذارای و نوشتن شرح کوتاه برای انواع محتوا: کتاب، پست اینستا گرام یا هرجلسه آموزشی

  • اگر بدانیم از هر ده نفر فقط دو نفر کل محتوای ما را می‌خوانند و یک نام گذاری درست باعث می‌شود محتوای ما 19 برابر بیشتر خوانده شود به اهمیت نام گذاری پی خواهیم برد. در این جلسه سعی می‌کنیم موارد مهم و اساسی را به سادگی بیان کرده و اصول انتخاب یک نام مناسب را بیان کنیم. این جلسه برای همه کسانی که به نوعی محتوا تولید می‌کنند مناسب است پس اگر حتی فقط کارگاه آموزشی برگذار می‌کنید یا کتاب می‌نویسید باز هم پیشنهاد می‌کنم قبل از نام گذاری این جلسه را به صورت کامل مشاهده کرده و به بهتر دیده شدن خود کمک کنید.
  • 8

    تمرین

  • متن تمرین: لطفا تجربه خود در باره این درس را نوشته و باتوجه به نکاتی که آموخته اید نقاط ضعف و قوت این دوره آموزشی را بیان کنید.
  • 9

    چند درصد نکات آموزشی را باید تدریس کنیم؟

  • دغدغه همه افراد موقع تدریس آنلاین این است که باید چند درصد نکات را تدریس کنند و آیا باید فوت کوزه گری آخر را هم به دانش آموز خود بگویند یا نه؟ در این ویدیو مدرس با توجه به تجربه خود و بررسی های انجام شده تدریس مدرسین در خارج از کشور سعی می‌کند جواب مناسبی به این پاسخ دهد و دلایل اصلی خود را به طور کامل و همه جانبه بیان کند.

    فصل۲: مقدمات تدریس

    83 هزار تومان
  • 10

    انتخاب واژه مناسب در هنگام تدریس

  • کلمات معانی مشخص دارند که اگر به آنها دقت نکنیم نمی‌توانیم منظور خود را درست به کسی منتقل کنیم. در این ویدیو با 5 نکته کلیدی برای شما این مبحث را بیان کرده و تکلیف انتخاب کلمات مناسب و برخورد صحیح با اصطلاحات انگلیسی و... را مشخص می‌کنیم.
  • 11

    تعریف یک per task

  • در این جلسه مدرس توضیح می‌دهد که چرا باید قبل از شروع توضیحات یک مبحث، با ایجاد سول یا توضیحات اولیه ذهن مخاطب را درگیر کنید و او را برای یاد گیری مطلب آموزشی آماده سازید. "پر تسک" یا کارهای اولیه قبل از تدریس انواع مختلف دارد و حتی می‌تواند یک بازی ساده برای آماده سازی ذهن مخاطب برای یادگیری بهتر مطلب باشد.
  • 12

    ویژگی های یک پرتسک خوب

  • خیلی از اوقات افراد حواسشان نیست که به گونه ای پرتسک تعریف می‌کنند که چالش به وجو آمده نه تنها باعث جذب مخاطب نمی‌شود بلکه سبب می‌شد مخاطب از ادامه مسیر آموزشی دلسرد شده و از ما فاصله بگیرد. در مواردی مثل تولید محتوای آموزشی، فاصله گیری مخاطب از اثر باعث مرگ اثر شده و شکست مدرس را به همراه خواهد داشت به همین دلیل در این جلسه مدرس سعی می‌کند با بیان خاطره ای توضیح دهد که چگونه سال ها قبل خود او با استفاده غلط از این تکنیک باعث شد یکی از بهترین دوستانش نرم افزار اتوکد را هرگز یاد نگیرد. این جلسه آموزشی کوتاه و با مطلبی به ظاهر ساده، می‌تواند خیلی مهم و کلیدی باشد.
  • 13

    انواع روش های تدریس

  • در این ویدئو انواع روش های تدریس به سادگی بیان میشه، دانشجویان معلمی این مباحث رو تحت درس روش تدریس می خوانند.
  • 14

    روش استنتاجی و استقرایی

  • در میان روش های تدریس، روش اتقرایی و استنتاجی شهرت بیشتری پیدا کرده است. مدرس در این جلسه سعی می‌کند با مثالی از یک معلم علوم بتواند تدریس یک مساله ثابت (ویژگی مواد) را با دو روش استقرایی و استنتاجی توضیح دهد تا دانشجو های بتوانند با تفاوت های هر روش آشنا شده و در پایان دریابند که هر دو روش در جای خود کاربردی است و از هر روش بهتر است در حیطه خود استفاه کنیم.
  • 15

    الگوهای تدریس

  • همانگونه که می‌دانیم الگوهای یادگیری و تدریس (یاد دهی) حدودا با هم منطبق هستند پس اگر ما به مکانیزم الگوهای یادگیری پی‎ببریم می‌توانیم با استفاده از آن الگوهای یاد دهی خود را صلاح و سازماندهی کرده و تدریسی اثر گذار تر ارائه کنیم. در این جلسه مهندس ترحمی سعی می‌کند به صورت اجمالی چهار گونه اصلی الگوهای تدریس – انفرادی، اجتماعی، رفتاری و پردازش اطلاعات – را توضیح داده و حیطه هر کدام را مشخص کند تا معلم بتواند به راحتی الگوی مناسب خود را انتخاب کرده و بر اساس موضع آموزشی خود، از آن‌ها استفاده نماید. این فیلم آموزشی به همراه جزه ای که در ادامه می‌آید کامل خواهد شد و شما می‌توانید در جدول پایین با انواع روش ها به اجمال آشنا شوید.
  • 16

    اصول داستان گویی در تدریس و استفاده از آنالوژی

  • استفاده از داستان، تمثیل و خاطره برای آموزش یک مطلب بیار کمک کننده است و خیلی وقت ها اثر گذاری آموزش را بالا تر می‌برد. به همین دلیل باید یاد بگیریم چگونه باید از این تکنیک در آموزش یک مطلب استفاده کنیم و از خطاهای رایج آن بپرهیزیم. در این درس مدرس اصول اولیه داستان گویی در تدریس را به روشی ساده بیان کرده و مفهوم آنالوژی را به صورت خیلی ساده توضیح می‌دهد.
  • 17

    بهترین معیار مادر بزرگ است

  • در این جلسه اهمیت بیان مطالب به روش ساده مطرح می‌شود و تا حدودی این مطلب تدریس می‌شود تا مفهوم ساده سازی کاملا درک شود. اتفاقی که در این فرآیند می‌افتد و گاهی کاملا ناخودآگاه صورت می‌گیرد مساله توهین به مخاطب است. اجازه دهید با بیان یک اتفاق که همه از آن باخبر هستیم مقدمه ای برای این قسمت گفته شود. اگر به خاطر داشته باشید در برنامه شام ایرانی که با حضور بهاره رهنمای عزیز فیلم برداری شده بود، خانوم رهنما سعی داشتند منظور خود را در به ساده ترین شیوه ممکن توضیح دهند به خاطر همین مثالی زدند که بعد از پخش برنامه موجب دلخوری قوم لر ایرانی شد و حتی توضیحات و معذرت خواهی ایشان این دلخوری را از بین نبرد. نماینده مجلس، هنرمندان و... نسبت به ایشان اعتراضاتی از خود نشان دادند و همه این مسائل از این نکته نشات گرفت که باید حواسمان باشد در موقع بیان مفاهیم خود با زبان ساده، شاید آن مثالی که به نظر ما ساده و قابل فهم است، توهینی به یک گروه، قومیت، اقلیت یا اکثریتی محسوب شود که در این جلسه مدرس سعی کرده آن را توضیح داده و توجه شما را به نکاتش جلب نماید.
  • 18

    استراتژی خط پله در تدریس مطالب

  • ساده سازی مفاهیم برای درک بهتر توسط مخاطب روش ها و تکنیک های متفاوتی دارد که در سه درس – اصول داستان سرایی، مادر بزرگ بعترین معیار است و این درس- سعی کردیم نکات کلیدی آن را مطرح کنیم. این درس با زبان ساده به شما کمک میکند با مفهوم داستان خطی که در درس داستان سازی مطرح شد از دیدگاه دیگری مواجه شوید و بتوانید در مسائل انتزاعی تر از این تکنیک برای تاثیر گذاری بیشتر روی مخاطب استفاده کنید.
  • 19

    انواع سوال و کار برد آن در تدریس مطالب

  • در درس تعریف "" یک نوع استفاده اولیه از سوال را دیدیم و در این درس به بقیه کاربرد های سوال در تدریس به صورت تخصصی ترمی‌پردازیم. در این درس انواع سوالات از قبیل سوالات تعارفی، سوالات بلیغ و فصیح و حیطه آن بر اساس مخاطب، سوالات تاکیدی، سوالات یادآور و مروری و... توضیح داده می‌شود و مدارس بیان می‌کند که در چه زمانی حق داریم برای تدریس کردن از سوال استفاده کنیم و در چه مواردی استفاده از سوال در روند تدریس اشتباه است. مدرس استفاده از سوال در موقعیت های ادراکی، کاربردی، تحلیلی و قیاسی را به سادگی و با مثال توضیح داده تا استفاده از سوالات در تدریس ها به درستی صورت گیرد.
  • 20

    ایجاد حس خوب یادگیری در مخاطب

  • 21

    جمع بندی درست مطالب از بد فهمی جلو گیری می‌کند.

  • 22

    از همه ابزار ها با هم استفاده نکنید

  • برای درست ارایه کردن محتوا بهتره از ابزارهایی استفاده کنیم که مناسب ارائه ی درست مطلب ماست و لازم نیست از همه ابزارها استفاده بشود.

    فصل۳: پیش ارائه

    83 هزار تومان
  • 23

    بهترین شکل محتوا برای ما کدام است؟

  • بعد از اینکه فهمیدیم قرار است چه چیز را با چه کیفیتی به مخاطب یاد بدهیم، باید بدانیم بهترین شکل محتوا برای ما کدام است. بهتر است مقاله بنویسیم، فایل صوتی ایجاد کنیم یا به تولید پادکست بپردازیم. در این درس نکات اولیه برای کمک به انتخاب بهتر شکل محتوا بیان می‌شود.
  • 24

    مدیوم چیست؟

  • شاید مدیوم مهم ترین اصطلاح تخصصی برای تولید یک محتوا باشد. کسی که شناخت درستی از مدیوم دارد می‌تواند یک اثر تاثیر گذار تولید کرده، بر ماطب خود تاثیر گذاشته و حس درستی در او ایجاد کند. در این درس به زبان ساده این اصطلاح توضیح داده شده و خصوصیات آن ذکر می‌شود. فرق بین تکنیک ، فرم و مدیوم به درستی شرح داده شده و مسائل کاملا تخصصی به زبان ساده و کاربردی بیان می‌شود.
  • 25

    چگونه تکنیک مناسب را انتخاب کنیم؟

  • 26

    اول اسلاید سازی و تخته نویسی

  • 27

    اصول اسلاید سازی و تخته نویسی

  • اصول اولیه تخته نویسی و اسلاید سازی یکی است البته در دوره ای متفاوت اصول کامل اسلاید سازی ارئه خواهد شد. در این درس می‌خواهیم مبانی اولیه را بشناسیم تا بتوانیم از تکنیک تخته به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.
  • 28

    اصول اولیه طراحی صحنه

  • طراحی صحنه یک علم وسیع و گسترده است که متخصصین آن سال‌ها علم آموزی کرده و با تجربه کردن توانسته اند درک درستی از آن به دست آورند. برای ایجاد یک ویدیوی خوب طراحی صحنه نقش مهمی  دارد که در این ویدیو سعی میکنیم موارد مهم و ابتدایی آن را به شکل کاملا کاربردی برایتان به راحت ترین شکل ممکن بیان کنیم. دیدن این ویدیو کمک می‌کند درک مناسبی از طراحی صحنه پیدا کنید.
  • 29

    استفاده درست از تکنیک ها

  • 30

    خودتو کادو کن

  • 31

    لحن کلام و ارائه

  • فصل۴: مبانی فیلم برداری

    83 هزار تومان
  • 32

    زاویه و جایگزاری دوربین

  • دوربین در هر زاویه ای که قرار بگیرد یک پرسپکتیو خاص می‌سازد که بر اساس آن معنی متفاوتی به مخاطب القا میکند. بر این اساس شخصی که ویدیو آموزشی می‌سازد باید بتواند در هر موقعیتی دوربین خود را در وضعیت درستی قرار داده و بعد از آن شروع به ضبط محتوا کند. در این درس مدرس به راحتی این موضوع را بیان می‌کند.
  • 33

    با توپوق های هنگام تدریس چه گونه بر خورد کینم؟

  • در این ویدیو دو روش مدیریت توپوق ها با استفاده از تکنیک های  ادیت و فیلم برداری آموزش داده شده و قانون 30 درجه را در فیلم برداری توضیح می‌دهیم.
  • 34

    نکات ابتدایی شروع ضبط فیلم آموزشی

  • بعد از سه سال کمک مستمر به دبیران مختلف ببرای ضبط ویدیو آموزشی، نکات مشترکی جمع آوری شد که در این جلسه بخش اول آنها و در جلسه بعدی بخش دوم را تقدیمتان می‌کنم.
  • 35

    موقع تدریس خودت باش

  • 36

    بهترین زمان فیلم آموزشی

  • با توجه به اینکه زمان یک فیلم آموزشی بر اساس سه عنصر 1- سن مخاطب 2- میزان آمادگی مخاطب برای یادگیری 3- بستر نمایش فیلم تعیین می‌شود؛ در این ویدیو عوامل مهم توضیح داده شده و زمان طلایی یک فیلم آموزشی استاندارد معرفی شده و نحوه تعیین زمان یک فیلم تدریس می‎شود.
  • 37

    فیلم گرفتن با کمترین امکانات

  • 38

    ساخت فیلم معرفی دوره01

  • به نوع کلی دو روش اصلی برای ساخت معرفی دوره وجود دارد که در این جلسه روش اول آن را بیان می‌کنیم
  • 39

    ساخت فیلم معرفی دوره02

  • به نوع کلی دو روش اصلی برای ساخت معرفی دوره وجود دارد که در این جلسه روش دوم آن را بیان می‌کنیم
  • 40

    جلسه پایانی

    محتوای رایگان
  • بعد از این جلسه فقط باید دست به کار شوید و یک دوره آموزشی فوق العاده بسازید و به فروش برسانید.
آموزش تولید محتوای آموزشی
مدت دوره
دقیقه
تعداد فصل
4
تعداد جلسات
39
332 هزار تومان
favorite
افزودن به لیست مورد‌علاقه‌ها
محمد مهدی ترحمی
درباره مدرس

مدرس و مشاور کسب و کار

  • 0
  • 0

سبد خرید