درباره یک آزمون
درباره یک آزمون

در این یادداشت، به طور خلاصه شما را با این مجموعه امتحان آشنا می‌کنیم.



هدف اصلی یک آزمون کمک به آینده سازان ایران برای دانستن جواب یک سوال مهم است: استعداد اصلی من چیست و آیا در مسیر درست حرکت میکنم؟

در "یک آزمون" با مکانیزم هفتگانه EAOE به یادگیری کامل دروس دست میابیم و با برنامه های کمکی جانبی استعداد یابی دانش‌آموزان صورت میگیرد تا هر کس بتواند از مسیر درست و منحصر به فرد خود به موفقیت برسد؛ به حتم مسیر موفقیت یک موسیقی دان و یک ریاضی دان متفاوت است و اگر هر دو یک مسیر مشخص را طی کنند چیزی جز نابودی استعداد ها و سرخوردگی عایدشان نمی‌شود.

طراحی پروژه "یک آزمون" بر اساس متد اروپایی EAOE صورت گرفته و با استفاده از تجربه عزیزان فرهنگی در آموزش و پرورش برای طراحی سوال به یک مجموعه امتحانی بی همتا تبدیل شده است که در زیر به توضیح آن می‌پردازیم:

1- آزمون ها به صورت هفتگی برگذار می‌شود:

  1. به دانش اموزان کمک میکنیم هفته به هفته به برنامه ریزی بپردازند و برنامه ریزی شخصی را به مرور زمان با کمک فیلم های آموزشی یاد بگیرند.
  2. اساتید می‌توانند راحت تر ریتم تدریس خود را تنظیم کنند و در هر جلسه حجم مطالب یکسانی تدریس می‌شود. اگر دانش آموز با نحوه تدریس معلم مشکلی داشته باشد یا معلم او بر اساس "یک‌آزمون" تدریس نکند، ویدیو های آموزشی ارائه شده، این خلا را برطرف می‌کند.
  3. مطالب برای مطالعه به شب امتحان موکول نمی‌شوند و دانش‌آموزان مجبور اند به صورت هفتگی به مرور، بازآموزی و خودآموزی هر مطلب بپردازند که در پایان با ارزشیابی صورت گرفته میزان موفقیت خود در آموزش آن مبحث را درمیابند.
  4. دانش آموزان توانایی جبران کاستی های خود را به راحتی پیدا می‌کنند و نقاط ضعف خود را به درستی شناسایی می‌کند.
  5. از آنجا که اولیا میتوانند نمره هر آزمون را بر روی موبایل خود به صورت پیامک دریافت کنند، به راحتی توانایی نظارت بر نحوه عملکرد فرزاندشان فراهم می‌شود و نظارت غیر مستقیم و موثر برای آنها ایجاد می‌شود.


2- آزمون ها به صورت آنلاین در زمان مشخص با سوالات رندوم برگذار می‌شود:

  1. آنلاین بودن "یک‌آزمون" ویژگی های خاصی را برایش به وجود می‌آورد
    1. همه کس در همه جا به آن دسترسی دارند.
    2. قیمت آن بسیار ارزان تر می‌شود.
    3. یک چالش بزرگ فراهم می‌کند، این اولین بار در ایران است که یک آزمون بدون وجود مراقب در سطح آموزش و پرورش برگذار می‌شود و دانش‌آموز به کتب خود دسترسی دارد. ما با دونوع روش برخورد روبه رو می‌شویم:
      1. در اینجا امتحان به شکل اوپن بوک یا کتاب باز در می‌آید که ویژگی اصلی این نوع امتحان یادگیری سریع به صورت ناخودآگاه است. همه با موقع امتحان، مواردی را که با تقب یاد می‌گرفتیم را به راحتی به ذهن می‌سپردیم. من هنوز به یاد دارم که سنگین ترین فلز  اسیوم است. البته با توجه به دیگر مزایای این نوع امتحان، امروزه امتحانات نظام مهندسی  در کشور به صورت کتاب باز برگذار می‌شود.
      2. دانش‌آموز به سراغ کتب نمیرود و سعی دارد با خود مراقبتی آزمون را طی کند. اینکار علاوه بر فرهنگ سازی که جایش در بین ما خالی است، با ایجاد سوال در ذهنش، به او کمک می‌کند تا در موقع مرور جواب های تشریحی، مطلب را عمیق تر یاد بگیرد.
      3. از آنجا که در یک آزمون توجه به پیشرفت شخصی مهم است و شخص با خودش مقایسه می‌شود، نه با دیگران؛ استفاده از هر یک از روش های فوق می‌تواند تاثیر مثبتی را به همراه داشته باشد.
  2. آزمون در زمان خاص و محدود با سوالات رندوم برگذار می‌شود:
    1. رندوم بودن سوالات، امکان مشورت بین دانش آموزانرا در زمان محدود، از بین میرود.
    2. زمان محدود باعث می‌شود دانش‌آموز نتواند برای پاسخ گویی کل مباحث به کتاب رجوع کنند و فقط برای چند نکته سراغ کتب بروند.
    3. عزیزی میفرمود خوب دانش آموزان تقلب می‌نویسند و اینگونه میتوانند همه سوالات را درست جواب دهند. اگر شما هم این سوال را درذهن دارید، باید یاد آور شوم یادداشت برداری خود از روش های یادگیری است و اگر دانش‌آموزی اقدام به یاد داشت برداری کند، نصف مسیر را طی کرده و از آنجا که بخشی از سوالات هر آزمون به مرور مطالب گدشته می‌پردازد، ایشان به مرور یاگیری مطالب را انجام داده اند.

3-ویژگی های سوالات:

  1. اگر با مبحث فیش نویسی به روش لایتنر آشنا باشید میدانید که برای یادگیری بهتر است مباحث به صورت کوتاه و کلیدی یادگرفته شود و به جای حفظ یک پاراگراف، مطلب به صورت چند جمله در بیاید که در هر جمله یک کلمه کلیدی وجود داشته باشد و ما به حفظ آن کلمات بپردازیم. ما این کار را با طرح سوال انجام داده ایم. اجازه دهید با مثال به توضیح کاربردی بپردازیم:

شاهنامه اثر حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی(قرن پنجم)، حماسه‌ای منظوم طبیعی دربرگیرنده ی نزدیک به ۶۰٬۰۰۰ بیت و یکی از بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین سروده‌های حماسه‌ای جهان است که سرایش و ویرایش آن گنجینه، دست‌آورد دست کم سی سال رنج و تلاش خستگی‌ناپذیر این سخن‌سرای بزرگ ایرانی است.

  1.  شاهنامه اثر کیست؟ فردوسی
  2.  فردوسی متعلق به چه قرنی است؟ پنجم هجری
  3.  شاه نامه چه نوع حماسه ای است؟ منظوم طبیعی
  4.  شاهنامه چند بیت شعر دارد؟ شصت هزار بیت
  5.  نوشتن شاهنامه چقدر طول کشید؟ سی سال

          با این روش به همه مطالب به صورت ریز و عمیق پرداخته میشود و یادگیری کاملی از یک مبحث صورت میگیرد؛ تنها ایراد وارده به این روش همپوشانی جواب ها و سوالات است که با ترفند مرور مطالب حل شده است.

  1. مرور مطالب:

تعداد سوالات هر آزمون به مرور مطالب آزمون های گذشته می پردازد، به این صورت دانش‌آموزان نمی‌توانند از صورت یک سوال به جواب سوال دیگر برسند و از طرف دیگر با مرور مطالب به صورت مستمر ثبوت یادگیری به وجود می‌آید.

  1. تعداد سوالات هر آزمون بر اساس چارت زیر طراحی می‌شود:
    1. بیست در صد سوال سخت
    2. بیست درصد سوال آسان
    3. شصت درصد سوال متوسط

یعنی از هر ده سوال، دو سوال سخت، دو سوال آسان و شش سوال متوسط است که به طور متوسط دو تا از این سوالات به مرور مباحث قبلی میپردازد. سعی شده آزمون ها براساس سوالات پرتکرار و استاندارد امتحانات مدارس طراحی شود تا دانش‌آموزان توانایی لازم را برای آزمون های پایان ترم به دست آورند.

  1. در ابتدا سوالات به صورت چهارجوابی یا تستی میاشد و به مرور سوالات جای خالی و... جایگزین خواهد شد.
  2. پاسخنامه:
    1. پاسخ نامه ها به صورت کاملا تشریحی بوده تا خود بتواند به صورت درسنامه عمل کند. به این صورت دانش‌آموزان بعد از هر آزمون میتوانند با مطالعه این قسمت به رفع نقاط ضعف خود بپردازند و به صورت خودآگاه به یادگیری مطالب اقدام کنند.
  3. نمودار روند هر شخص:
    1. این نمودار به سه صورت برای دانش‌آموزان ترسیم میشود:
      1. روند عملکرد دانش‌آموز در هر درس نسبت به آزمون های قبلی
      2. روند عملکرد دانش‌آموز در هر آزمون نسبت به آزمون های قبلی
      3. جایگاه دانش‌آموز نسبت به دیگر دانش‌آموزان (در صورت درخواست)
    2. کاربرد اصلی این نمودار ها
      1. روند طی شده دانش‌آموز را مشخص کند تا او بفهمد نحوه عملکردش چه نتیجه ای را رقم زده است، اینگونه میتواند به اصلاح امور بپردازد و برنامه ریزی بهتری را به کمک ویدیو های آموزشی برای خود انجام دهد.
      2. دانش‌آموز ناخودآگاه می‌آموزد رقیب اصلی او، عملکرد گذشته اش است و او فقط باید بتواند از خودش بهتر عمل کند.
      3. در صورت تمایل دانش‌آموز میتواند وارد رقابت های گروهی با هم سطح های خود شود و طی یک روند رقابتی، پیشرفت خود را با دیگران محک بزند. این قابلیت از ازمون دهم فعال می‌شود.
  4. ویدیو های کمکی
    1. در هر دوره زمانی، براساس سطح هر دانش‌آموز، ویدیو هایی به او پیشنهاد میشود که او می‌تواند با کمک آنها مسیر خود را بهتر طی کند. این ویدیو ها به آموزش مواردی می‌پردازد که در آن مقطع زمانی برای دانش‌آموز حیاتی است. در این بین ویدیو هایی از قبیل مشاوره های درسی، آموزش برنامه ریزی و... به صورت رایگان در اختیار او قرار می‌گیرد.
  5. استعداد یابی
    1. بعد از طی یک دوره، با جمع آوری اطلاعات درسی و برگذاری آزمون ها و دوره های غیر درسی برای هر شخص، نرم افزار می‌تواند استعداد های افراد را شناسایی کند و به راحتی اطلاعات مفیدی در مواقع تصمیم گیری های حیاتی مثل انتخاب شغل، انتخاب رشته و... در اختیار مخاطبین خود قرار دهد. مسیر موفقیت هر فرد را به صورت اختصاصی برایش مشخص کند و تا رسیدن به هدفش در کنارش باشد.

یک‌آزمون

 

برای ثبت نام در این دوره از قسمت آزمون ها پایه مورد نظر خود را انتخاب کنید و در سایت ثبت نام نمایید.