شادمانی
شادمانی

به توضیح ویژگی شادمانی در تست بارآن می‌پردازیم.



 شادمانی

تعریف علمی
شادکامی (Happiness)، مهارتی هیجانی است که کم و بیش و به طور پیوسته، رضایت خاطر و خشنودی ما را نسبت به زمان حال، حفظ می نماید. در تعریف شادکامی یا شادمانی آمده است؛ توانایی احساس خوشبختی کردن با زندگی خود، لذت بردن از خود و دیگران، داشتن احساسات مثبت، صریح، مفرح و شوخ.
بار – آن اظهار می دارد که : "توانایی احساس رضایت از زندگی، لذت بردن از خویش و سایرین، و شوخ طبعی، علائم شادکامی است". او اظهارات خویش را با این جمله تداوم می بخشد که : "شادکامی، ترکیبی است از رضایت از خود، رضایت عمومی، و توانایی لذت بردن از زندگی". شاید از همه مهم تر، این امر باشد که دکتر بار – آن در طول اجرای پژوهش های عظیم خود دریافته باشد که شادکامی: " محصول فرعی و / یا نشانگر رتبه کلی فرد در هوش هیجانی و کارکردهای هیجانی وی می باشد". یقیناً یکی از مهمترین واژگان مطرح شده در این تعریف، "رضایت" است. میزان رضایت از اوضاع و شرایط فعلی ما، انرژی شگرف بر توانایی ما برای شاد بودن داشته و رتبه کلی هوش هیجانی ما را نشان می دهد. (هوش هیجانی و رهبری سازمانی – مارسیا هاگس و دیگران – علی محمد گودرزی – مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی).
در مدیریت نیروی انسانی بهتر است بدانیم که :
پژوهش های بسیار زیادی درباره شادکامی انجام شده است و وجود رابطه هایی را بین شادکامی و چند عامل دیگر، مشخص ساخته است، عواملی از قبیل سلامتی، پیشرفت شغلی واقعی، و به عنوان عضوی مفید و مشارکتی در یک سازمان، نهاد، جامعه و خانواده محسوب شدن. سطح شادکامی افراد بر رشد و تمرین تمامی مهارت های آنان تأثیر می گذارد و بر تمامی عوامل وابسته به هوش هیجانی تکیه می کند.
دالایی لاما معتقد است که : "هدف از زندگی، جستجو برای شادکامی است. و شادکامی می تواند از طریق آموزش به ذهن بدست آید. شادکامی، بیشتر از جانب حالت های ذهنی فرد تعیین می شود تا این که از سوی وقایع بیرونی به ارمغان آید".
با این اوصاف می توان پیش بینی کرد که میزان شادکامی چه تأثیری بر سازمان و کارکنان دارد. مدیران و صاحبان کسب و کار به سادگی و با ابزارهای روانشناسی می توانند میزان و درجه شایستگی شادکامی را با دقت نسبتاً زیادی در افراد اندازه گیری نمایند تا اثربخشی انتخاب و انتصاب آنها تا میزان بالایی افزایش یابد.
تأثیر شادکامی در مدیریت سازمان
وقتی افراد احساس خوب داشته باشند به بهترین نحو ممکن کار خواهند کرد. احساس خوب کارآیی ذهنی را یاری می دهد و افراد را در درک بهتر اطلاعات و استفاده از قواعد تصمیم گیری در قضاوتهای پیچیده توانا می سازد، علاوه بر آن آنان را در تفکر انعطاف پذیرتر می نماید. تحقیقات نشان می دهد که حالات سرزندگی باعث می شود افراد ، دیگران یا وقایع را در پرتوی مثبت تر بنگرند.
این به نوبه خود به افراد کمک می‌کند تا در مورد توانایی خود در نیل به یک هدف ، خوش بین تر باشند ،‌خلاقیت و مهارتهای تصمیم گیری را افزایش دهند و افراد را در جهت مفید واقع شدن آماده سازند.
به عنوان مثال تحقیق در مورد شوخ طبعی در کار نشان می دهد که یک لطیفه به موقع یا خنده از سر شوخی می تواند نو آوری را تحریک ، خطوط ارتباط را باز ، احساس رابطه و اعتماد را زیاد و البته کار را جذاب تر نماید. بدون شک شوخ طبعی و سر زندگی در جعبه ابزار رهبران دارای هوش هیجانی ، جایگاه مهمی دارد. زمانی که بحث از گروه می شود ، حالات خوب، اهمیت ویژه ای پیدا می کنند: توانایی یک رهبر در هدایت یک گروه به حالت اشتیاق و همکاری ، می تواند تعیین کننده موفقیت این امر باشد. به نتایج یک مطالعه بر روی ۶۲ مدیر ارشد و تیم مدیریت توجه بفرمایید: این مدیران ارشد ، نماینده برخی از شرکتهای پیشرفته و همچنین شرکتهای خدماتی مطرح ایالات متحده (از جمله شرکتهای مشاوره و حسابداری)، سازمانهای غیر انتفاعی و نمایندگی های دولتی بودند. این مدیران ارشد و اعضای تیم مدیریتی آنان مورد بررسی قرار گرفتند تا مشخص شود تا چه اندازه سرزنده ، پرانرژی ، مشتاق و مصمم هستند. همچنین از آنان سوال شد که گروه ارشد تا چه حد دچار نابسامانی و تضاد و تعارض گشته است (منظور تضاد شخصی ، خشم و برخورد در جلسات و تعارضات هیجانی در برابر مخالفت ها بود).
این مطالعات نشان داد هرچه حالات کلی افراد در تیم مدیریت ارشد مثبت تر بود ، آنان با همکاری بیشتری با یکدیگر کار می کردند ، و نتایج کار شرکت بهتر بود. به عکس، هر چه یک شرکت مدت زمان بیشتری توسط تیم مدیریتی ای که با هم کنار نمی آمدند اداره می شد، بازده آن شرکت پایین تر بود.
بنابراین می بیینیم ، رهبرانی که می دانند چگونه تمرکز گروه را در کار جاری ، با توجه به کیفیت روابط اعضا متعادل کنند به طور طبیعی فضایی دوستانه اما اثر بخش را ایجاد می کنند که روحیه همه را بالا می برد.

چگونه می توان هوش هیجانی خود را سنجید؟

با استفاده از آزمون EQ می توانید به راحتی خود را در این زمینه محک بزنید.

شما میتوانید بقیه شاخص ها را از اینجا مطالعه کنید.