رژیم غذایی در ماه رمضان ویژه کنکوری‌ها
رژیم غذایی در ماه رمضان ویژه کنکوری‌ها

باتوجه به اینکه دوستانی در ماه مبارک رمضان روزه می‌گیرند برآن شدیم تا نکات لازم برای تغذیه در ماه رمضان را برای این دوستان بیان کنیم:



این توصیه های غذایی  می تواند به آسان تر شدن روزه گرفتن کمک کرده و از کاهش بازده مطالعاتی در ساعات نزدیک به افطار جلوگیری کند:

 

1-‌ حتما سحری را کامل میل کنید:

 برای خوردن سحری حتما وقت کافی اختصاص دهید و با آرامش و دور از استرس غذای خود را میل نمایید.

یکی از موارد اشتباه غذایی در این وعده تسریع در غذا خوردن است که اثر آن بعد از چند روز روزه گرفتن در سیستم گوارش آشکار خواهد شد.

 

2- در سحر به جای استفاده از قندهای ساده نظیر حلوا، قند و شکر، شیرینی،زولبیا و بامیه، مربا و عسل از قند های مرکب نظیر نان، برنج و ماکارانی استفاده شود تا در طول روز این قند ها شکسته شده و به آرامی توسط مغز جذب شوند.

 

3- یک چیز ساده برای افطار خورده و شام را سبک بخورید. به جای خوردن تنقلات فراوان در فاصله افطار تا سحر اگر بودجه تان می‌رسد آجیل بخورید. این کار باعث می شود معده ی شما برای صرف سحری به طور کامل خالی و آماده باشد. مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین های گروه B و ویتامین E  که در آجیل و گردو موجود است در اکسیژن رسانی به مغز و خنثی سازی رادیکال های آزاد مهاجم به مغز و اعصاب و در ایجاد تمرکز و بهبود حافظه مؤثر است.

 

4- کلسیم و فسفر در بسیاری از واکنش های سیستم مغزی و آزاد کردن انرژی در بدن نقش موثر دارند، لذا از آنجا که در ماه مبارک رمضان، تعداد وعده های غذایی کمتر می شود، نسبت به مصرف لبنیات کوشا تر باشید؛ مصرف شیر ولرم، چه در وعده ی سحر و چه افطار، بسیار مؤثر می باشد.

کلسیم برای سلول های عصبی بسیار مفید بوده و موجب آرامش اعصاب در افراد کنکوری خواهد شد, داوطلبانی که می خواهند خواب راحتی داشته باشند، باید هنگام خواب یک لیوان شیر با کمی عسل یا خرما بخورند.

5- برای مقابله با تشنگی، می‌توانید طبق طب سنتی ایرانی از شربت بیدمشک و شاتره استفاده کنید. البته تخم شربتی هم برای رفع تشنگی بسیار کاربردی است.