به AllForOne خوش آمدید

پاسخگوی سوالات شما هستیم
0/ 300
اهداف هوشمند یا Smart
اهداف هوشمند یا Smart

در این مطلب هدفگذاری به شیوه smart یا هوشمند به صورت کامل توضیح داده شده است.



اهداف هوشمند چیست؟

هدف گذاری به روش Smart  یا هوشمند یکی از شناخته شده ترین شیوه های هدف گذاری هستند.  در دوره من موفق کامل در مورد این نوع هدف گذاری صحبت کردیم. در این روش  اگر می‌خواهیم هدفی را انتخاب کنیم تا بتواند به نتیجه برسد باید پنج ویژگی اصلی داشته باشد. این شیوه هدف گذاری تاکید میکند که هدفی به محقق می‌‌شود که مشخص بوده، قابلیت انداره گیری داشته باشد. برای ما قابلیت دستیابی داشته باشد. بادیگر اهداف زندگی مان مرتبط بوده و در یک چهار چوب برنامه زمانی تعریف شوند. در ادامه هر توضیحات بیشتری در مورد این شیوه هدف گذاری می‌خوانیم.

به چه اهدافی اهداف هوشمندانه می‌گوییم؟

اصطلاح اهداف هوشمندانه (Smart Goals) اغلب برای بررسی عملکرد و برای کمک به مدیر یا هر کارمندی که وظیفه هدف‌گذاری را دارد استفاده می‌شود. به کمک اهداف هوشمندانه می‌توان مشخص کرد که دقیقا چه فاکتورهایی برای رسیدن به موفقیت مورد نیاز است.

اگرچه این اصطلاح معمولا در هدف‌گذاری‌های حرفه‌ای استفاده می‌شود، اما اهداف هوشمند در هدف‌گذاری‌های شخصی نیز به‌کار می‌روند. برای مثال، یک فرد در کسب‌وکار شخصی خود نیز می‌تواند از اهداف هوشمندانه استفاده کند تا به روش‌های ارتباطی کارآمدتر دست پیدا کرده و اهدافی واقع‌گرایانه، قابل دست‌یابی و دارای زمان‌بندی، مشخص کند. اصطلاح اهداف هوشمندانه در حقیقت از کنار هم قرار گرفتن حروف اول چند لغت انگلیسی ایجاد شده که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

مشخص (Specific)

مشخص بودن به این معنا است که یک هدف تا حد امکان واضح و شفاف باشد. در کل، هرچه یک هدف محددوتر و مشخص‌تر باشد، مراحل رسیدن به آن نیز واضح‌تر خواهند بود.

قابل اندازه‌گیری (Measurable)

قابل اندازه‌گیری بودن یک هدف به معنای کسب اطمینان از حضور مدارکی است که به وسیله پیگیری آن‌ها بتوان بر روی پیشرفت نظارت کرد.

قابل دستیابی (Achievable)

قابل دستیابی بودن یک هدف به این معنا است که از واقع‌گرایانه بودن آن و امکان انجام آن در یک بازه زمانی و چارچوب مشخص اطمینان داشته باشید.

مرتبط (Relevant)

مرتبط بودن یک هدف به همسو بودن آن با ارزش‌ها، اهداف و مقاصد بلندمدت اشاره دارد. البته در بعضی از متون حرف r را به کلمه reality یا واقعی بودن نسبت داده اند و منظور از آن را اینگونه بیان می‌کنند که هدف باید برای ما واقع بینانه بوده و تخیلی  نباشد. یعنی در مورد انتخاب اهداف، اهداف رویایی و غیر واقعی تعیین نکنیم. در دوره من موفق به این موضعوع کاملا پرداهخته ایم.

دارای زمان‌بندی (Time-bound)

اهداف باید دارای زمان‌بندی بوده و در یک چارچوب زمانی مشخص تعیین شوند. یعنی مشخص کنیم با گذر زمان یک هفته، یک ماه، یک فصل و یک سال چه مقدار از هدف ما قابلیت انجام شدن را دارد. مشخص کردن بازاه های زمانی به ما کمک می‌کند تا بتوانیم مسیر را بهتر تجسم کنیم و به آن یاپبند باشیم. افاردی که برای رسیدن به موفقیت مصمم هستند در برنامه ریزی های دقیق، اهداف خود را به صورت روزانه رصد میکنند.

مزایای داشتن اهداف هوشمند چیست؟

اهداف هوشمند دارای مزایای زیادی برای موفقیت‌ در کسب‌وکارهای حرفه‌ای و زندگی شخصی هستند. آن‌ها همچنین می‌توانند به شما برای رسیدن به اهداف کوتاه‌مدت و بلند مدت کمک کنند. در ادامه برخی از مزایای اهداف هوشمند را در زمینه زندگی شخصی و حرفه‌ای با هم مرور می‌کنیم.

تمرکز و جهت

اهداف هوشمند می‌توانند اهداف وسیع‌تر را به اهداف کوچک‌تر و قابل اجرا تقسیم کنند. به این ترتیب به شما حس جهت‌گیری و تمرکز را برای رسیدن به نتیجه مورد نظر القا می‌کنند.

ارزیابی نقاط ضعف و قوت

در حین تعیین هدف، افراد می‌توانند معیارهایی را تعیین کرده و نقاط قوت و ضف‌شان را بر آن اساس ارزیابی کنند.

انگیزه برای موفقیت

زمانی‌که اهداف تعیین می‌شوند، بیشتر افراد برای دستیابی به آن‌ها سخت تلاش می‌کنند اما ممکن است در بین راه کمی از انرژی و انگیزه شان کم شود. . برای مثال، یک شرکت که قصد دارد فروش خود را افزایش دهد، یا یک فرد که می‌خواهد زبان انگلیسی یاد بگیرد می‌تواند با قرار دادن پاداش‌هایی برای خود یا کارمندان در قسمت های مختلف مسیر، جشن هایی ترتیب داده و با تعیین پاداش هایی انگیزه لازم برای طی کردن مسیر را با انرژی و انگیزه اولیه  ایجاد کند.

اقدام کردن

اهداف هوشمند حتما قابل دستیابی هستند. اما در عین حال می‌توانند چالش‌برانگیز باشند. جنبه‌های چالش برانگیز اهداف هوشمند می‌توانند افراد را از نقطه امن‌شان خارج کرده و أن‌ها را به سمت اقدام عملی سوق دهد. با تعیین کار و تسک هایی برای انجام آن به صورت روزانه یا هفتگی و.. فاراد را وادار به انجام اموری می‌کند که در نهاید آنها را به سرانجام می‌رساند.

نتایج سریع‌تر

با مشخص کردن اهداف هوشمند، افراد متمرکز تر عمل کرده و دیگر زمان خود را برای انجام کارهای بیهوده از دست نداده و می‌توانند بخش اعظم وقت خود را صرف کارهای مهم‌تر و نتیجه‌بخش‌تر کنند.

 شناسایی مشکلات احتمالی

اهداف هوشمند می‌توانند موجب بهبود عملکرد شوند. این اهداف با شناسایی زمینه‌هایی که به بهبود نیاز دارند، باعث بهبود عملکرد شما می‌شوند. برای مثال، دانش‌آموزی که از این چارچوب استفاده می‌کند می‌تواند متوجه شود که آیا جدول زمانی‌اش برای رسیدن به نتیجه دلخواه موثر است یا خیر.

حس رضایت

اهداف هوشمند به سبب ویژگی‌هایی که دارند می‌توانند موجب رضایت افراد حین نظارت بر انجام کار شده و آن‌ها را به ادامه تلاش کردن تشویق کنند.

سخن پایانی

اهداف مبهم که شفافیت کافی ندارند، معمولا نیمه‌کاره رها می‌شوند؛ حتی اگر دارای پتانسیل کافی باشند. با استفاده از چارچوب اهداف هوشمند می‌توانید اهداف مبهم را به اهدافی مشخص و قابل دست‌یابی تبدیل کنید. در این مطلب سعی کردیم شما را با مفهوم اهداف هوشمند و مزایای آن در کسب‌وکار‌های حرفه‌ای و هدف‌گذاری‌های شخصی بیشتر آشنا کنیم تا بتوانید اهداف خود را منسجم‌تر و با برنامه‌ریزی پیش ببرید.