به AllForOne خوش آمدید

پاسخگوی سوالات شما هستیم
0/ 300
بهترین و موثرترین روش های درس خواندن
بهترین و موثرترین روش های درس خواندن

شاید شما هم جزو دانشجویان و دانش‌آموزانی باشید که هرازگاهی تصور می‌کنند روش های درس خواندن‌ شان دیگر آن‌گونه که باید عمل نمی‌کنند. اگر شما هم هنگام درس‌ خواندن سردرگم شده و دچار استرس می‌شوید، اگر نمی‌توانید مطالب را به خاطر بسپارید و احساس می‌کنید به زمان زیادی برای درک مطالب نیاز دارید، شاید زمان آن رسیده که روش های درس خواندن خود را تغییر دهید. ما در این مطلب بهترین و موثرترین روش های درس خواندن را برایتان شرح می‌دهیم؛ پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.



موثرترین روش های درس خواند کدامند؟

به خاطر داشته باشید که هرکس ظرفیت و تکنیک یادگیری متفاوتی دارد. ممکن است یک روش برای شما جواب دهد اما برای دانش‌آموزان دیگر تاثیری نداشته باشد. روش‌هایی که در زیر بیان می‌کنیم، موثرترین روش های درس خواندن برای شما خواهند بود. اما بهتر است هر روش را امتحان کنید تا ببینید کدامیک برای شما بهتر جواب می‌دهد.

  • نظم داشته باشید
  • یادداشت بردارید
  • یک برنامه برای درس خواندن طراحی کنید
  • به بازخوانی مطالب اکتفا نکنید
  • یک محیط آرام و ساکت برای درس خواندن داشته باشید
  • خودتان را محک بزنید

نظم داشته باشید

نظم داشتن و زمان‌بندی می‌تواند به شما در رسیدن به اهداف‌تان کمک کند. سعی کنید یک دفتر یادداشت برای ثبت کارها و تکالیف و مهلت انجام دادن آن‌ها داشته باشید. اگر قرار است روز بعد در مدرسه حضور داشته باشید، بهتر است از شب قبل برنامه خود را آماده کنید تا در زمان خود صرفه‌جویی کنید.

یادداشت بردارید

اگر می‌خواهید ذهن‌تان همیشه درگیر مطالب مهم باشد، بهتر است از این مطالب نت بردارید تا بتوانید در هر زمان که می‌خواهید به آن‌ها رجوع کنید. یادداشت‌ها می‌توانند به ثبت مطالب در حافظه بلندمدت شما کمک کنند. همچنین برای ارزیابی تکالیف پس از انجام آن‌ها نیز اهمیت دارند. نوشتن نکات به‌صورت خلاصه می‌تواند خواندن آن‌ها را برای شما آسان‌تر سازد. زیر نکات کلیدی خط بکشید یا آن‌ها را هایلایت کنید.

همچنین می‌توانید با استفاده از کمک‌های بصری مانند نمودارها یا نقشه‌ها، داده‌ها را ساده‌سازی کنید. این کار به شما کمک می‌کند اطلاعات پیچیده را به طور موثرتر به خاطر بسپارید.

یک برنامه برای درس خواندن طراحی کنید

یکی از موثرترین روش ‌های درس خواندن، طراحی یک برنامه برای مطالعه است. اگر با طراحی یک برنامه، درس خواندن خود را به جلسات کوتاه‌تر تقسیم کنید، مطالب بهتر و عمیق‌تر در ذهن شما ثبت می‌شوند. یک برنامه برای درس خواندن خود طراحی کرده و به آن برنامه پایبند باشید. این کار با مدیریت زمان به شما کمک می‌کند سریع‌تر به اهداف خود برسید. همچنین برای درس خواندن به شما انگیزه داده و به شما کمک می‌کند تمام زمان تعیین‌شده را به درس خواندن اختصاص دهید. به کمک برنامه می‌توانید علاوه‌بر درس‌خواندن، برای دیگر فعالیت‌های خود مانند کار و سرگرمی نیز برنامه‌ریزی کنید.

به بازخوانی مطالب اکتفا نکنید

 بازخوانی و مطالعه یادداشت‌ها و مطالب نوت‌برداری شده، به منزله مطالعه و درس خواندن نیست. اگر از تکنیک‌های مطالعه فعال استفاده نکنید، به مرور زمان در درک مطالب و به ذهن سپردن نکات دچار مشکل خواهید شد. به جای بازخوانی مطالب تکراری و خلاصه، می‌توانید:

  • از نقشه‌ها و نمودارها استفاده کنید.
  • مفاهیم را به صورت پله پله برای خود توضیح دهید.
  • برای خود سوال طرح کنید و بعد از مدتی به آن‌ها پاسخ دهید.
  • می‌توانید در جمع دوستان‌تان به یک معلم تبدیل شوید و نکات مختلف را برای آن‌ها توضیح دهید.

یک محیط آرام و ساکت برای درس خواندن داشته باشید

یکی از بهترین روش های درس خواندن می‌تواند مطالعه در محیطی آرام و ساکت باشد. ایجاد یک محیط به دور از شلوغی و حواس‌پرتی به شما کمک می‌کند به‌طور موثرتری درس بخوانید. درس خواندن در چنین محیطی می‌توان انگیزه شما را برای مطالعه بیشتر کند.

درس خواندن در یک محیط آرام با نور کافی و در فضایی که افراد خانواده دائما در حال تردد نباشند، یک محیط ایده‌آل برای شما به‌شمار می‌رود. اگر محیط خانه شما به اندازه کافی آرام نیست، می‌توانید از کتابخانه‌ها برای درس خواندن استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که یکی از مهم‌ترین مواردی که موجب حواس‌پرتی دانش‌آموزان می‌شود،‌ تلفن همراه است. بهتر است در طول جلسه درس خواندن،‌ اینترنت موبایل خود را قطع کرده و آن را روی سایلنت یا بی‌صدا قرار دهید.

خودتان را محک بزنید

از یکی از اطرافیان‌تان بخواهید با سوال پرسیدن شما را محک بزند. البته خودتان هم می‌توانید با طراحی سوال خودتان را بسنجید. سوال و جواب یکی از بهترین روش های درس خواندن است که به شما کمک می‌کند نکات را خیلی سریع‌تر در حافظه بلندمدت خود ثبت کنید. جواب دادن به سوالات و یادداشت کردن آن‌ها می‌تواند پروسه یادگیری را ساده‌تر سازد. ساخت فلش کارت برای یادگیری موضوعات جدید نیز یکی از موثرترین روش های درس خواندن به‌شمار می‌رود. فلش کارت‌ها می‌توانند حاوی سوال باشند که در به خاطر سپردن مطالب نقش مهمی دارند.

در دو.ره آموزش مهارت یادگیری در مورد این موارد و کلی موضوع دیگر کامل صحبت کرده ایم.

سخن پایانی

اگر در دورانی به‌سر می‌برید که به خاطر سپردن مطالب برایتان سخت شده یا احساس می‌کنید به روش‌های جدیدی برای درس خواندن نیاز دارید، بهتر است با یک برنامه‌ریزی منظم به سراغ روش‌های جایگزین برای مطالعه بروید. در این مطلب با معرفی برخی از بهترین روش های درس خواندن سعی کردیم شما را در داشتن یک برنامه مرتب و کاربردی راهنمایی کنیم.