به AllForOne خوش آمدید

پاسخگوی سوالات شما هستیم
0/ 300
چرا مهارت های زندگی اهمیت دارند؟
چرا مهارت های زندگی اهمیت دارند؟

از مزایای مهارت‌ های زندگی بر زندگی شخصی افراد، تا آثار مثبت آن بر روی اشتغال‌پذیری در جامعه، تمام مزیت‌های مهارت های زندگی و اهمیت آن‌ها در زندگی را باید بدانید. در دنیایی که به طور مداوم در حال تغییر است، یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی را توانایی مقابله با چالش‌های زندگی می‌توان دانست. آگاهی از مهارت های زندگی به شما کمک می‌کند در زمینه‌های حرفه‌ای، تحصیلی و حتی شخصی بتوانید با آمادگی بیشتری به حل مسائل بپردازید و با چالش‌های زندگی روبه‌رو شوید. در ادامه با شرح اهمیت مهارت‌های زندگی، به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توانید در دنیای مدرن و استرس‌آور امروز، با چالش‌ها مقابله کنید.



مهارت های زندگی یعنی چه؟

مهارت های زندگی گروهی از مهارت‌های اساسی هستند که از طریق تجربه یا یادگیری به دست می‌آیند. این مهارت‌ها افراد یا گروه‌ها را در رویارویی بهتر با مشکلات و چالش‌های زندگی یاری می‌کنند. این مهارت‌ها که در ادامه مفصل‌تر راجع به آن‌ها صحبت خواهیم کرد، دقیقا همان مهارت‌هایی هستند که برای داشتن یک زندگی موفق در قرن بیست‌ویکم به آن‌ها نیاز دارید. مهارت های زندگی که توسط سازمان بهداشت جهانی تعیین شده‌اند عبارتند از:

  • مدیریت زمان
  • حل مسئله
  • روابط بین‌ فردی خوب
  • خودآگاهی
  • تصمیم‌گیری
  • همدلی
  • تفکر انتقادی
  • خلاقیت
  • مدیریت استرس یا مدیریت احساسات

مدیریت زمان

یکی از مهم‌ترین مهارت های زندگی، مدیریت زمان و بهره‌گیری از آن برای انجام بیش از یک تسک در روز است.

حل مسئله

حل مسئله به معنای توانایی حل مسئله، شناسایی و حل مشکلات به محض وقوع آن‌ها است. این مهارت شامل پیدا کردن راه‌حل، جمع‌آوری اطلاعات مرتبط و به کارگیری راه‌حل‌ها برای حل مشکل است. یکی از دلایل اصلی ناتوایی دانش‌آموزان در حل مسئله، عدم داشتن توانایی تفکر خارج از چهارچوب و شناسایی مشکلات غیرمرتبط درسی است.

روابط بین‌ فردی خوب

برقراری ارتباط یکی از مهم‌ترین مهارت های زندگی است که نقش اساسی در زندگی شخصی و اجتماعی دارد. افراد به‌ویژه دانش‌آموزان با داشتن روابط بین فردی خوب می‌توانند احساسات، تفکرات و نظرات خود را به‌راحتی با دیگران به اشتراک بگذارند. این مهارت همچنین می‌تواند شما را در حل مسئله و ساخت روابط جدید یاری کند.

خودآگاهی

خودآگاهی اولین قدم به سمت بهبود جنبه‌های مختلف زندگی است. با استفاده از این مهارت می‌توانید جنبه‌هایی که نیاز به بهبود دارند را شناسایی کرده و سپس انگیزه کافی برای تغییرات را به دست بیاورید.

تصمیم‌گیری

قدرت تصمیم‌گیری از دیگر مهارت های زندگی است که به شما در شرایط سخت زندگی کمک می‌کند. این مهارت می‌تواند در تمام جنبه‌های زندگی به کار رود؛ از تحصیل گرفته تا روابط شخصی. قدرت تصمیم‌گیری به شما کمک می‌کند در مراحل زندگی پیش رفته و از فرصت‌هایی که در اختیار شما قرار داده می‌شود، نهایت استفاده را ببرید.

همدلی

همدلی به معنای شناسایی و درک احساسات، عواطف و تفکرات دیگران است. مهارت همدلی می‌تواند به شما کمک کند روابط قوی‌تری بسازید و درک بهتری از مردم داشته باشید.

تفکر انتقادی

تفکر انتقادی به قدرت توانایی آنالیز و تحلیل مشکلات یا اطلاعات به‌صورت عینی و بی‌طرفانه گفته می‌شود. فردی که دارای قدرت تفکر انتقادی است، درباره موضوعات مختلف کنجکاو است و برای درک و فهم عمیق آن‌ها تلاش می‌کند.

خلاقیت

خلاقیت به معنای ساخت و نوآوری و توانایی دیدن موضوعات از دیدگاه جدیدی است که تاکنون به آن اشاره‌ای نشده است. این مهارت همچنین به معنای جست‌وجو برای نشانه‌ها و شواهدی است که بتواند تکه‌های گم‌شده یک پازل را در کنار هم قرار دهد و تغییرات لازم را در یک موضوع اعمال کند. از آنجایی‌که تصورات و قدرت تخیل پایه و اساس خلاقیت به‌شمار می‌رود، این مهارت باید به‌صورت قابل‌توجهی ارتقا یافته و از منطق و زندگی واقعی اطراف فاصله بگیرد.

مدیریت استرس یا مدیریت احساسات

مدیریت استرس یا مدیریت احساسات به توانایی کنترل احساسات، عواطف و خشم گفته می‌شود. در حقیقت این توانایی‌ها هستند که به افراد قدرت کنترل و توانمندسازی می‌دهند. به کمک این مهارت که یکی از مهم ترین مهارت های زندگی است، می‌توانید آرامش خود را در هر موقعیت استرس‌آوری حفظ کنید زیرا استرس و خستگی موجب ضعیف شدن افراد از نظر جسمی می‌شود.

سخن پایانی

به منظور آنکه زندگی شاد و سالمی داشته باشیم، باید بتوانیم از مهارت های زندگی نهایت استفاده را ببریم تا به اهداف خود برسیم. انسان‌ها با این مهارت‌ها متولد نمی‌شوند، بلکه در طول زندگی با استفاده از آزمون و خطا، شکست و پیروزی و از طریق کاوشگری در دنیای واقعی آن‌ها را به دست می‌آورند. در این مطلب تلاش کردیم با شرح اهمیت مهارت های زندگی و نقش آن‌ها در رسیدن به اهداف و زندگی اجتماعی شما را با این مهارت‌ها بیشتر آشنا کنیم.