به AllForOne خوش آمدید

پاسخگوی سوالات شما هستیم
0/ 300
چگونه انگیزه درس خواندن را تقویت کنیم؟
چگونه انگیزه درس خواندن را تقویت کنیم؟

یکی از سخت‌ترین و البته رایج‌ترین مشکلاتی که می‌تواند هنگام درس‌ خواندن برای دانش‌آموزان پیش بیاید، پیدا کردن انگیزه برای درس‌خواندن است. پیدا کردن انگیزه برای انجام تکالیف یا حتی حاضر شدن در کلاس می‌تواند در بعضی مواقع بسیار سخت باشد. عدم داشتن انگیزه به این نقطه ختم نمی‌شود، بلکه برای تحصیل در دانشگاه نیز باید انگیزه درست را پیدا کنید. اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید و در برخی مواقع انگیزه خود را برای درس خواندن از دست می‌دهید، تا انتهای این راهنما همراه ما باشید تا روش‌هایی که می‌تواند انگیزه‌تان را در مطالعه افزایش دهد، به‌شما معرفی کنیم.



 

برای پیدا کردن انگیزه درس خواندن چه کاری باید انجام دهیم؟

زمانی‌که به سختی می‌توانید انگیزه درس خواندن پیدا کنید، بهتر است از خود سوال کنید که چرا باید این مسیر تحصیلی را طی کنید؟ از خودتان بپرسید که از کدام بخش این مسیر لذت می‌برید و امید دارید در انتهای تحصیل خود به چه هدفی رسیده باشید؟ با پرسیدن این سوالات می‌توانید اهداف بلندمدت خود را تعیین کنید؛ این می‌تواند یکی از قدرتمندترین انگیزه‌های شما باشد. یک نکته کلیدی این است که زندگی آینده خود را در انتهای این مسیر تحصیلی تصور کنید؛ این‌که چگونه به اتمام رساندن تحصیلات‌تان می‌تواند به شما در موفقیت هرچه بیشتر کمک کند. هر زمان که با مشکل نداشتن انگیزه درس خواندن روبه‌رو شدید، این تصویر را برای خود مجسم کنید.

به خاطر داشته باشید که نداشتن انگیزه درس خواندن امری کاملا طبیعی است. درس خواندن نیازمند تلاش است و در بسیاری از مواقع اصلا سرگرم‌کننده نیست. به‌علاوه، با وجود حواس‌پرتی‌هایی که در اطرافمان وجود دارد، از تلفن همراه گرفته تا تلویزیون، دوستان، اینترنت و ...،‌ درس خواندن می‌تواند از هر زمان دیگری مشکل‌تر باشد. پس اینجا پیدا کردن انگیزه درس خواندن اهمیت خود را بیشتر نشان می‌دهد.

  • هدف مشخص کنید
  • موفقیت‌های کوچک را جشن بگیرید
  • یک برنامه‌ریزی برای درس خواندن داشته باشید

هدف مشخص کنید

یک لیست از اهدافی که به شما انگیزه می‌دهند مشخص کنید. این اهداف می‌توانند کوچک یا بزرگ باشند. بهتر است هردوی آن‌ها را در این لیست قرار دهید. تکالیف خود را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کرده و آن‌ها را به ترتیب انجام دهید. حتی می‌توانید یک ویژن بورد (Vision Board) یا تابلوی اهداف برای خود درست کنید. به این ترتیب، زمانی‌که احساس می‌کنید انگیزه درس خواندن خود را از دست داده‌اید،‌ می‌توانید به این تابلو نگاه کرده و انگیزه خود را به دست بیاورید.

موفقیت‌های کوچک را جشن بگیرید

برای پیدا کردن انگیزه درس خواندن، حتما نیازی نیست تا به دست آوردن موفقیت‌های بزرگ صبر کنید و سپس به خود پاداش بدهید. می‌توانید برای تشویق خودتان به درس خواندن، هر موفقیت کوچک را جشن بگیرید. به این روش می‌توانید برای هر بخشی که به اتمام می‌رسانید به خودتان یک جایزه کوچک بدهید. تماشای یک فیلم، خرید یک هدیه، ملاقات با دوستان، همگی می‌توانند جوایزی برای موفقیت‌های کوچک شما باشند.

یک برنامه‌ریزی برای درس خواندن داشته باشید

یکی از روش‌های مفید برای پیدا کردن انگیزه برای درس خواندن، داشتن یک برنامه‌ریزی کاربردی است. یک برنامه به شما کمک می‌کند یک دیدگاه کلی از برنامه درسی خود داشته باشید. می‌توانید با طراحی کردن برنامه درسی، به انجام کارهای دیگر مانند فعالیت‌های اجتماعی و کار نیز بپردازید. تاریخ امتحانات و تاریخ تحویل دادن تکالیف را یادداشت کنید تا بتوانید برای آن‌ها آماده شوید. همچنین سعی کنید مسئولیت‌های خود را به کارهای کوچک‌تر تقسیم کنید. مطالعات در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه‌ای می‌توانند موثرتر بوده و به شما انگیزه کافی ببخشند.

سخن پایانی

در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که هر حواس‌پرتی کوچکی می‌تواند انگیزه شما برای درس خواندن را به طور کلی از بین ببرد. حتما شما هم بارها انگیزه خود را برای تحصیل از دست داده‌ و نتوانسته آن‌گونه که باید روی مطالعه تمرکز کنید. این امری کاملا طبیعی است و به همین جهت در این مطلب برخی از راهکارهای ساده که می‌توانند انگیزه درس خواندن را در شما تقویت کنند برایتان شرح دادیم.